ALBRECHTSBERGER: CONCERTEN VOOR TROMBULA, MANDORA EN STRIJKORKEST

Albrechtsberger: Concerten voor mondharp, luit en strijkorkest in F en E; Concertino voor mondharp, klavecimbel en strijkers met bas. Albin Paulus (mondharp), Pietro Prosser (luit), Enrico Baiano (kl, org) met Piccolo Concerto Wenen o.l.v. Roberto Sensi. ORF CD 344 (66’44”). 2003

Officieel heten deze werken uit begin jaren 1770 van de Oostenrijkse componist Johann Georg Albrechtsberger (1736-1809) te zijn geschreven voor trombula, (Maultrommel of Jodenharp) en mandora, maar het is handiger de Nederlansde benaming aan te houden.

Op deze cd reizen we even terug in de tijd naar het achttiende hof in Wenen waar artiesten die de vreemdste instrumenten speelden welkom waren voor een optreden. Onder die exotica bevonden zich de mondharp en de mandora. De mondharp is een klein metalen tokkelinstrument met dunne lamellen; het wordt tussen de lippen of de tanden geklemd en getokkeld; het instrument behoort tot de slagwerkgroep maar kan ook goed melodieën spelen. Tegenwoordig vindt het nog wel toepassing in de popmuziek.

De mandora is een vereenvoudigde luit die gewoonlijk ook als een gitaar wordt getokkeld. Het is merkwaardig dat we dit tweetal tot de landelijke folklore behorende instrumenten in de officiële concertliteratuur aantreffen. Albrechtsberger schreef er niet minder dan zeven concerten voor waarvan er drie overleefden. Hij maakte het de bespeler van de mondharp niet eenvoudig want die moet verschillende instrumenten bij de hand hebben om het gehele toonbereik te kunnen halen. Wat dat betreft is het goed dat de virtuoze mondharpspecialist Albin Paulus alle in Oostenrijk en Hongarije beschikbare vijftien mondharpen ter beschikking heeft. Op internet zijn ze voor nog geen 5 euro te koop…..

Samen met mandoraspeler Pietro Posser en een volgzaam begeleidend orkest zorgt hij voor zeer geslaagde verklankingen van deze bijzondere composities.