ADÈS: POWDER HER FACE

Ades: Powder her face. Jill Gomez (s., Duchess), Valdine Anderson (s., Maid, Confidante, Waitress, Mistress, Rubbernecker, Society journalist), Niall Morris (t., Electrician, Lounge lizard, Waiter, Rubbernecker, Delivery boy), Roger Bryson (b., Hotel manager, Duke, Laundryman, Other guest, Judge) met het Almeida ensemble o.l.v. Thomas Adès. EMI 556.649-2 (2 cd’s, 1u. 55’45”). 1995

In 1995 schreef Adès zijn duister komisch kameropera op een libretto van Philip Hensher over lust, last en leven van Margaret, hertogin van Argyll die tot de Britse beau monde behoorde en in kranten en tijdschriften met foto’s werd gevierd totdat andere, latere foto’s haar als ‘dirty duchess’ toonden en ze in 1963 in een schandaal verwikkeld raakte bij haar scheiding. Er werd gespeculeerd over haar mogelijke relaties met Hollywood sterren, ministers en wel achtentachtig andere minnaars. Op met een polaroid camera thuis gemaakte foto’s was ze getoond met een ‘hoofdloze’ van een man met wie ze fellatie pleegde. Geen wonder dat deze dame extreme reacties opriep over haar leefstijl, haar levenslust en haar status als vogelvrij verklaarde.

In zijn opera roept Adès de luisteraar zijdelings voortdurend op om iets van deze notoire vrouw te vinden. Dat past precies in de huidige tijd van Me too acties.

Dit gebeurt hier aan de hand van een reeks terugblikkende flitsen vanaf het moment dat ze in 1990 uit haar appartement in het Dorchester hotel wordt gezet. De luisteraar krijgt een beeld van de hertogin dat bij toerbeurt pathetisch, meelijwekkend en soms lachwekkend is, maar tenslotte ook treffend en wel ontroerend.

Adès maakt in zijn muziek slim gebruik van grotesk vervormde  toespelingen op populaire melodieën uit de jaren dertig vorige eeuw. De opname werd gemaakt met de mensen van de eerste uitvoering en Jill Gomez als ideale verpersoonlijking van de hertogin. De korte optredens van andere dramatis personae zijn verdeeld over drie competente andere zangers. Adès zelf leidt het gebeuren met vaste hand.

Wie de opera ook wil zien, is aangewezen op de dvd Digital Classics DC 10002 uit 2011 met een andere bezetting in Birmingham.