ADÁMEK: SINUOUS VOICES; CONSÉQUENCES PARTICULIÈREMENT BLACHES OUD NOIRES

Adámek: Middag; Noise; Dusty rusty hush; Endless steps. Resp. Pools omroepkoor en Nationaal omroeporkest o.l.v. Alexander Liebreich, Ensemble InterContemporain o.l.v. Marco Angius, Duits symfonie orkest o.l.v. Manuel Nawri en Luzern Festival orkest o.l.v. Pierre Boulez. Bonus dvd met Karakuri - poupé mécanique; Kameny; Luft-Inszenierung; Körper und Seele; Conséquences particulièrement lanches ou noirs. Wergo WER 6419-2 (78’26”). 2008/13

Adámek: Sinuous voices; Conséquences particulièrement blanches ou noires concerto; Ça tourne, ça bloque. Roméo Montero (luchtmachine) met het Ensemble orchestral contemporain o.l.v. Daniel Kawka c.q. Ondrej Adámek. Aeon AECD 1858 (55’55”). 2017

Ga naar een willekeurig concert en in het beste geval krijg je verwachte dingen te horen. Maar sims zijn er ook onverwachte. Louter onverwachte dingen krijg je te horen op deze twee cd’s met meest Frans getitelde werken van de Tsjech Ondřej Adámek (1979) die in Praag en Parijs studeerde. Thans woont hij in Berlijn.

He gaat om een goed te merken nieuwsgierige componist die niet alleen graag experimenteert met zijn instrumentarium en zonodig nieuwe construeert, zoals de ‘luchtmachine’ in Conséquences die in niets vergelijkbaar is met de simpele windmachine die Richard Strauss gebruikt in Don Quichote.  Ook snuffelt hij graag in andere culturen. Dat leidt tot wat een der programmatoelichtingen ‘knutselwerk’ noemt. Ook de taal speelt een belangrijke rol, natuurlijk het duidelijkst in zijn vocale werken, maar niet daar alleen, er zijn immers ook muziektalen.

Wat we hier te verwerken krijgen is een fascinerend muziekpanorama met soms geritualiseerde, vreemde en inventieve klanken die enigszins in de buurt komen van wat Hans Henkemans ooit soniek noemde.

Het Diotima kwartet maakte een opname van Adáneks Lo que no’ contamo’ (Neos 11114/17 (4 cd’s)).