CD Recensies

ADAMS: SHEHERAZADE.2, JOSEFOWICZ

Adams: Sheherazade.2. Leila Josefowicz met het St. Louis symfonie orkest o.l.v. David Robertson. Nonesuch 557.170 (47’35”). 2016 

 

In de rubriek Fonografie Muziek staat een artikel over Scheherazade die een aantal gedaanteverwisselingen onderging sinds Rimsky-Korsakov haar uit de Arabische Nachten lichtte en in zijn bekende symfonische gedicht belichtte.

De voorlopig laatste die dat deed was John Adams in 2015 met een werk dat erom vraagt om op Wereld Vrouwendag te worden uitgevoerd. In 2013 bezocht de componist een tentoonstelling in Parijs over het onderwerp en werd erdoor geschokt. 

De eerste Scheherazade werd gedwongen opgenomen in de harem van een Perzische koning die gewend was om elke nacht een maagd te verleiden om haar de volgende ochtend ter dood te brengen. Scheherazade ontkwam aan dat lot door iedere avond een goed verhaal te vertellen.

In feite was Adams meer geschokt door de geschiedenis van andere vrouwen die geweld werd aangedaan.

In de ruim drie kwartier durende ‘dramatische symfonie’ beschrijft hij een mooie, onverschrokken vrouw die zich verzet tegen onderdrukking. Net als Rimsky gebruikt hij de viool als verteller in dit voor Leila Josefewicz geschreven werk. Dat heeft vier delen: Tale of the wise young woman - Pursuit by the True Believers, A long desire (love scene), Scheherazade and the men with beards en Escape, flight and sanctuary.

Direct is duidelijk dat de viool als protagonist van de onderdrukte vrouw een veel grotere rol speelt dan bij Rimsky. Het werk heeft wat exotische elementen, z speelt ook een cimbalom een belangrijke rol. Kleur genoeg in het werk dat mooi toegankelijk is en ideaal past in de huidige tijdgeest. Leila Josefowicz speelt haar rol met veel overtuiging en het orkest begeleidt haar toegewijd.