CD Recensies

ABACO, G.M.C. DALL': CAPRICCIO'S NR. 1-11 E.A.

Abaco, G.M.C. dall’: Capriccio’s voor cello nr. 1-11. Kristin von der Goltz. Raumklang RK 2503 (55’28”). 2005

 

Abaco, G.M.C. dall’: Capriccio’s voor cello nr. 1-11; Abaco, E.F dall’.: Largo uit Sonate voor viool en b.c. in a op. ¼; Allegro uit Sonate voor viool en b.c. in g op. 5/1; Adagio uit Sonate voor 2 violen, cello en b.c. in F op. 3/2; Adagio uit Sonate voor viool en b.c. in D op.1/6; Largo e cantabile uit Sonate voor viool en b.c. in d op. 1/2; Presto assai uit Sonate voor viool en cello in E op.1/12; Adagio voor viool en b.c. in g op. 1/5; Largo uit Sonate voor viool en b.c. in Bes op. 1/11; Largo uiy Sonate voor 2 violen, cello en b.c. in C op. 3/1. Bruno Cocset met Les basses réunies. Agogique AGO 11 (62’07”)/ 2009

 

Dat zelfs voor niet specialistische kenners van de Oude Muziek scène, zeker buiten de cellowereld nog het nodige te leren valt, bewijst dit tweetal cd’s met werken van vader Evaristo Felice dall’Abaco (1675-1742) die als componist en cellist aan het hof in München werkte en concerti grossi, trio- en vioolsonates schreef als hervormer van de Italiaanse muziek voor snaarinstrumenten (zie Manara: Un musicista poco noto, 1908) en zoon Giuseppe Clemente Ferdinando (1709-1805) die in Bonn en Verona werkte en vooral bekend werd met zijn 29 cellosonates, al schreef hij ook een dramatische cantate en dit elftal (waarom niet zoals gebruikelijk twaalf?) solocello Capriccio’s die enigszins in lijn zijn met de solosuites van Bach sr.

Kristin von der Goltz beperkte zich daar indertijd toe, Bruno Cosset plaatst ze op het nieuwe, exclusief aan ‘oude’ muziek gewijde label Agogique in een wat breder perspectief door ze te larderen met werk voor groter ensemble van zijn vader.

Gambist/cellist jr. werd 95 jaar zoals hierboven is te zien en bleef tot voor kort aan  vrij onbekende met alleen een notitie in de muziekhistorie boeken. Hij leefde in een lange overgangstijd van barok naar pre-klassiek en dat is hoorbaar in de keurige, spirituele verklankingen van Cocset die daarmee de wat schoolse Von der Goltz overtreft. Bovendien toont hij zich met aangebrachte versieringen verbeeldingsvoller.

De tussendoor vastgelegde sonatedelen van vader Evaristo stammen hoorbaar uit een vroegere stijlperiode, maar door de begeleidingen ook wat rijker van klank. Voor cellisten moet dit dankbaar repertoire ter navolging zijn.