CD Recensies

WAGNER: PARSIFAL, VAN ZWEDEN

 

Wagner: Parsifal. Klaus Florian Vogt, Falk Struckmann, Robert Holl, Julia Westendorp, Kararina Dalayman en Eberhard Friedrich met het Groot Omroep koor, mannekoor Latvia en het Radio filharmonisch orkest o.l.v. Jaap van Zweden. Challenge CC 72519 (4 cd’s + i dvd, 3u 06’04” + 81’). 2011

 

Kan zijn dat Wagners raadselachtige laatste werk nergens zo goed tot gelding komt (zoals door de componist geëist) als op de ‘grüne Hügel’ in Bayreuth. Er is ook wat voor te zeggen want de feitelijk mooiste ‘live’ opname van deze wijdingsvolle opera voor de Paastijd stamt van Hans Knappertsbusch uit 1962 (Philips 416.390-2, 475.7785). Maar dat daarna met name ook Salzburg met Karajan (DG 413.347-2) Wenen met Thielemann (DG 477.6006) en Berlijn  met Barenboim (Teldec 9031-7448-2) gingen meespelen, is een feit.

In dit gerenommeerde gezelschap slaat de Amsterdamse Zaterdagmatinee vertolking van Van Zweden en zijn prachtteam geen gekke figuur. De dirigent weet de kracht, de spirituele grandeur, de menselijke zwakheden en de schoonheid van het werk voortreffelijk te uiten.

Veel is te danken aan de uitgelezen bezetting. De Gurnemanz van Robert Holl toont met diepe, volle stem een gevoelsdiepte, een gravitas die we zelden tegenkomen. Struckmanns Amfortas treft het beangstigende gevoel van onmacht en vrees met een pijnlijke directheid, terwijl Vogts Parsifal groeit naarmate de opera vordert. Katarina Dalayman is een Kundry met vrijwel de laatste grein passie en sensualiteit, Westendorp overtuigt als Erster Knappe, de koorbijdragen zijn rijk en mooi homogeen, maar de grootste lof komt de hoogst geëngageerde Van Zweden toe die een geweldige controle over het hele gebeuren toont. Geen moment verslapt de spanning, ook niet aan het beruchte begin van de derde akte. De laatste bladzijden van deze akte hebben een mooie breedte en het slot van de opera krijgt van het Radio filharmonisch orkest in topvorm een weldadige vervoerde sereniteit mee.

Interpretatief mag deze opvoering objectief bezien een fractie achterblijven bij de eerder genoemde favorieten, eigenlijk zijn de verschillen niet zo geweldig groot. 

Misschien geeft bij een nadere keuze de bonus cd waarop bijna een uur lang tien fragmenten van de uitvoering in het Concertgebouw worden getoond de doorslag.