CD Recensies

VENEZIANO: PASSIO DEL VENERDI SANTI

Veneziano: Passio del venerdi santi ‘Passione secondo Giovanni’. Raffaele Pè (ct., evangelist), Luca Cervoni (t., Christus), Marco Bussi (bs., Pilatus), Renato Dolcini (bs), Valentina Argentieri (s) met het Ghilslieri koor en de Cappella Napolitana o.l.v. Antonio Florio. Glossa GCD 922609 (56’04”). 2015

 

In tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden ligt de achtergrond van Gaetano Veneziano  (1665-1716) niet in de lagunenstad maar werd hij in Bisceglie, dichter de buurt van Napels geboren, studeerde daar bij Francesco Provenzale en werd kapelmeester aan hret Santa Maria di Lorenzo conservatorium daar. Hij volgde Alessandro Scarlatti op als leider van de koninklijke kapel totdat die functie drie jaar later door een Spanjaard werd overgenomen.

Omdat er niet zoveel barokke passiemuziek bekend is, vormt deze uitgave een welkome aanvulling. Gelukkig daarom dat de bewuste partituur in het Archivo dell’oratorio dei Girolamini in Napels werd teruggevonden.

Opvallend in het werk is de vermenging van de oude en de nieuwe stijl in de begeleiding. Maar het onderwerp van de passie wordt op nogal extroverte manier, maar wel heel sfeervol behandeld zoals in de rollen van Christus, Pilatus en de volksmassa duidelijk wordt.

De feitelijke hoofdrol is weggelegd voor de evangelist en de countertenor Raffaele Pè kwijt zich op evocatieve wijze van deze taak. Ook de figuren van Christus en Pilatus voldoen goed in vocaal opzicht en het Ghislieri koor vertegenwoordigd kernachtig de menigte. Antonio Flori zorgt voor expressieve ondersteuning met wat vroeger de Cappella della Pièta del Turchini heette.

Florio maakte ook een opname van Veneziano’s oratorium La santissima trinità uit 1693 (Glossa GCD 922607).