CD Recensies

VASKS: VOX AMORIS; LICHT VAN VER; LONELY ANGEL

Vasks: Fantasie voor viool en strijkorkest Vox amoris; Concert voor viool en strijkorkest Licht van ver; Lonely angel. Alina Pogostkina met Sinfonia Riga o.l.v. Juha Kangas. Wergo WER 6750-2 (68’42”). 2011

 

Is het een voordeel, of misschien juist een nadeel wanneer men tijdens een wekenlang bezoek aan de Baltische landen liefde heeft opgevat voor die wereld aan de Oostzeekust, inclusief de daar ontstane muziek?

De internationale opkomst van componisten uit de Baltische staten is een van de significante ontwikkelingen in de klassieke muziek. Het essentiële optimisme van het hier opgenomen  drietal werken lijkt de vrijheid van deze muziek te verbeelden, hoewel juist de ongrijpbare, maar duidelijk aanwezige vertrouwdheid een van de aantrekkelijkste eigenschappen is.

We horen er iets in terug van de opgewektheid van Bruch, de pastorale gratie van Vaughan Williams, het traditionalisme van Brahms en de grillige weemoed van Kreisler.

De Russisch-Duitse violiste Alina Pogostkina die in 2006 het Sibelius concours won, komt uit Sint Petersburg, dus is ook vertrouwd met die wereld.

Met haar geëngageerde spel op een fijne Stradivarius uit 1709 vergemakkelijkt ze het om de meanderende melodieën met hun steeds wisselende stemmingen te verweken en in zich op te nemen als luisteraar. In de Fantasie Vox luminis uit 2009 heerst vrijheid in gebondenheid als, maar ook de passie van het liefdesthema. Ver weg duiken herinneringen aan Barbers Adagio en aan Rihms Gesungene Zeit op.

Het perspectief verbreedt zich in het Vioolconcert met strijkorkest Licht van ver uit 1996 waarin zowel volksmuziek als sporen van de dodendans zijn verwerkt en een prachtige cadens voor de bekroning zorgt.

Bij het conciese Lonely angel uit 2006 gaat het om een bewerking van de finale uit het vierde strijkkwartet in de vorm van een schier eindeloze melodie.

Dat alles eigenlijk volmaakt voorgedragen en meer dan degelijk ondersteund door het Letse orkest onder Juha Kangas. Dat deze muziek en deze vertolkingen belangrijke aanwinsten zijn, zal geen nader betoog behoeven.