CD Recensies

VAUGHAN WILLIAMS: VIOLA FANTASIA

Vaughan Williams: Viola fantasia. Suite voor altviool en piano (bew.); Romance in Des (bew.); Studies in English folksong nr. 1-6; Fantasia on Greensleeves (bew.); Fantasia on Sussex folk tunes (bew.); Hymnen voor tenor, altviool en piano nr. 1-4. Martin Outram (va), Julian Rolton (p) en Mark Padmore (t). Albion ALBCD  036 (69’27”). 2018

OP jonge leeftijd studeerde Ralph Vaughan Williams (1872 - 1958) piano en viool. maar nog in zijn middelbare schooltijd werd de altviool zijn voorkeursinstrument. Daarom is het eigenlijk vreemd dat we dit instrument niet vaker tegenkomen in zijn oeuvre. De hier aanwezige Fantasia on Sussex folk tunes uit 1929 is eigenlijk voor cello en piano en klinkt hier in de haast nog mooiere zetting voor altviool. De achtdelige Suite voor voor altviool, met gestileerde dansen (eigenlijk kamerorkest) is uit 1934 en de korte, voor Lionel Tertis geschreven, tot voor kort onbekende Romance, mogelijk uit 1914, de zes Studies in English folksong werden in 1926 gecomponeerd voor de celliste May Mucle en bestaan ook in zettingen voor viool en klarinet.

Te merken valt dat volksliederen belangrijk waren voor de componist en dat hij ze graag als inspiratiebron gebruikte. Ook de Fantasia on Sussex folk tunes is een ondergeschoven werk dat in 1926 eigenlijk bestemd was voor cellist Pablo Casals, maar dat hier in een bewerking van John Lenehan klinkt en de 4 Hymnes op teksten van Taylor, Watts, Crashaw en Bridges voor tenor en piano met obbligato altviool uit 1914 vormen met de Greensleeves fantasie (als arrangement van een arrangement van Watson Forbes van muziek uit Sir John in love) de gehele, bij nader inzien toch wat magere oogst maar hebben het voordeel dat ze eenvoudig op 1 cd waren onder te brengen.

Martin Outram is de altviolist uit het Maggini kwartet en hij speelt deze werken heel deelnemend voor wat ze waard zijn, doeltreffend begeleid door Julian Rolton. Ook Mark Padmore levert zijn vocale bijdragen met een haast religieuze ijver.