CD Recensies

TANEJEV: STRIJKKWINTETTEN NR. 1 EN 2; PIANOKWINTET

Tanejev: Pianokwintet in g op. 30; Strijkkwintetten in D op. 14 en C op. 16. Olga Vinokur (p), Jiri Barta (vc) c.q. Jitka Hosprova (va) met het Martinů kwartet. Supraphon SU 4176-2 (2 cd’s, 2u. 04’34”). 2014

 

Tanejev: Strijkkwintetten in D op. 14 en C op. 16. Peter Wispelwey (vc) c.q. Alexander Zemtsov met het Utrechts strijkkwartet. MDG MDG 603-1923-2 (78’24”). 2015

 

Wie voor het eerst kennismaakt met dit drietal kwintetten zou kunnen menen met werken van een Russische Brahms te maken te hebben, zo majestueus en robuust van aard zijn deze werken. Geladen met nostalgieke, romantische gevoelens ook Neem ook de omvang van het pianokwintet: het eerste deel duurt bijna twintig minuten, het hele werk vergt zowat drie kwartier. Tanejev werkte bij voorkeur op grote schaal  De muziek zit vol mooie ideeën die niet alleen goed zijn geordend, maar die ook fraai zijn uitgewerkt. In het scherzo lijkt Tchaikovsky even om de hoek te kijken.

Van dit pianokwintet kenden we al enige opnamen; de mooiste daarvan zijn met Lilya Zilberstein c.s. van het Lugano festival 2006 (EMI 398.241-2) en Pletnev, Repin c.s. (DG 477.5419), maar deze van Olga Vinokur en het Martinů kwartet doet daar nauwelijks voor onder. 

Het bijzondere aan de beide strijkkwintetten van Sergei Tanejev is, dat in het eerste het strijkkwartet wordt aangevuld met een tweede cello en in het tweede met een extra altviool. Deze twee composities zijn minder omvangrijk, al heeft op. 14 in G weer een relatief uitgebreid eerste deel dat echter geen minuut te lang is omdat het zo goed in elkaar zit. In de finale wist de componist de zeer diverse motieven knap te bundelen. In op. 16 in C piept Tchaikovsky weer even tevoorschijn in het scherzo.

Zowel het aangevulde Martinů kwartet als de Utrechtenaren met hun gasten weten heel goed te overtuigen. Het aardige is dat het uit Eeva Koskinen, Katherine Routley, Mikhail Zemtsov en Sebastian Koloski bestaande Utrechtse kwartet zich hiermee verder nogal nadrukkelijk toelegt op Russisch repertoire en het het dit ook in de concertzaal laat horen.