TARKIAINEN: UNPAINTED PORTRAITS

Tarkiainen: Unpainted portraits. Norrbotten big band. Prophone PCD 187 (66’16”). 2018

‘Muziek is op zijn best een natuurkracht die een persoon kan overspoelen en vervolledigen en daardoor complete lotsbestemmingen kan veranderen’. Romantisch gedachtegoed van de in 1985 in Rovaniemi in Lapland geboren Finse componiste Outi Tarkiainen. Zij studeerde in Helsinki, Londen en de V.S. en ging zch ook op jazzgebied bewegen.

De grote natuurliefde van haar klinkt door in haar onstuimige muziek voor vocalisten en jazzorkesten.

Voor haar orkestliederencyclus The earth, Spring’s daughter liet ze zich inspireren door de poëzie van de Sami. In opdracht van de Londense Proms schreef ze de Midnight Sun orkestvariaties die zondag 4 augustus voor het eerst in Londen klinken met met BBC filharmonisch orkest o.l.v. John Storgårds.

Het enige van haar dat ik zo gauw te pakken kon krijgen waren de zeven Unpainted portraits met de zeven delen ‘Mrs. Dalloway’, ‘Prayer’, ‘Suffragette dance’, ’Our heritage’, ‘Born on another star’, ‘Minna’s dream’, ‘Primroses’ en ‘First steps’. Ze was in 2017 als composer in residence verbonden aan de Norrbotten Big Band en hier horen we iets van het resultaat, dat een in alle opzichten uitstekende indruk maakt.

Wat verder van haar verkrijgbaar is op cd, is Beyond poems met de kamermuziekwerken ‘Poèmes’ door het Kamus kwartet, ‘Sans paroles’ met klarinettiste Lauri Sallinen, ‘Kunnes kivi halkeaa’ met violiste Maria Puusari, ‘Baudelaire songs’ met sopraan Tuuli Lindeberg en pianist Emil Holmström, ‘Metsän Hiljaisuuteen’ met Lindsberg, Sallinen, cellist Markus Hohti enn pianist Emil Holmström en ‘et elles entonnèrrent un chant’ met accordeonist Veli Kuhala (Alba ABCD 415).