TAN DUN: MARCO POLO

Tan Dun: Marco Polo. Thomas Young (t, Polo), Alexandra Montano (Marco, ms), Dong-Jian Gong (Kubla Khan, bs), Susan Botti (water, s), Shi-Zheng (Rustichello, Li Po), Nina Warren (Sheherazade, Mahler, Koningin, s), Stephen Bryant (Dante, Shakespeare, b) met de Cappella Amsterdam en het Radio Kamerorkest o.l.v. Tan Dun. Sony S2K 62912 (2 cd’s, 1u. 40’). 1996

Mobiliteit en herschepping zijn de belangrijkste bestanddelen van deze ‘opera binnen een opera’. De tijd wordt in een logisch ritme in en uit elkaar getelescopeerd. Natuurlijk gaat het over Marco Polo en drie van zijn reizen: de ene fysiek, de andere spiritueel en de derde muzikaal. De componenten van de naam ‘Marco’/’Polo’ zijn gepolariseerd om enerzijds ‘Marco de reiziger’ en anderzijds ‘Marco de herinnering’ uit te beelden. Ook hun teksten zijn verschillend, hoewel beide samenkomen in een duet.

In muzikaal opzicht is Marco Polo gebaseerd op het verband tussen twee heel verschillende stromingen: de Chinese traditie op instrumentaal- en operagebied aan de ene kant (‘Opera 1’) en de Westerse operatraditie aan de andere kant (‘Opera 2’).

Het kernachtige begin valt toe aan Chinees slagwerk terwijl de strijkers spelen in de geest van Chinese popmuziek. Het meer fysieke aspect van deze reis put uit bronnen die in de Middeleeuwen, het Midden Oosten, India, Tibet, Mongolië en China te vinden zijn. Net als Dante en Shakespeare behoort Mahler tot de Westerse componenten, heel letterlijk in track 14 van de tweede cd waar even ‘Der Trunkene im Frühling’ opduikt.

De uitvoering van de Nederlandse Opera is er eentje om trots op te zijn. Over de hele linie worden erg goede prestaties geleverd, maar Susan Botti en Thomas Young verdienen een extra eervolle vermelding. De verrassendste vocale bijdragen komen echter van Shi-Zeng Chen die over een heel groot stembereik en grote virtuositeit beschikt.

Slagwerk is in de orkestratie nadrukkelijk aanwezig, net als diverse Chinese instrumenten: pipa, Tibetaanse klokken e.d.

De toelichting bij deze uitgave is vrij intrigerend, maar nogal cryptisch. De opname klinkt bijzonder goed.