CD Recensies

SCHULHOFF: SUITES LE BOURGEOIS GENTILHOMME EN VOOR KAMERORKEST E.A.

Schulhoff: Suite Le bourgeois gentilhomme WV. 79; ‘Tango’ uit Partita voor piano (bew.); Tango’s uit Esquisses de jazz en Études de jazz; Concert voor strijkkwartet en blaasorkest WV. 97; Suite voor kamerorkest WV. 58. Ebony band o.l.v. Werner Herbers. Channel Classics CCS 6994 (62’30”). 1994

 

Erwin Schulhoff werd 8 juni 1894 geboren en om zijn honderdste verjaardag te herdenken en te vieren gaf de Ebony band 15 juni dat jaar in Utrechts Vredenburg een aan hem gewijd concert dat hier via een eigen of radio radio opname klinkt. Het geeft een aardige dwarsdoorsnee van de werken in diverse vormen van deze componist.

Schulhoff was een van de meest experimentele componisten uit het interbellum. Zo wist hij in de jaren twintig van de vorige eeuw de tegengestelde esthetiek van zowel het Weense expressionisme als de Duitse dadaïsten in zijn werk op te nemen. Ook de jazz was een grote invloed op zijn diverse instrumentale werken.

Verder is het aardig om deze toneelmuziek bij de balletkomedie Le bourgeois gentilhomme van Molière uit 1670 te vergelijken met die van Richard Strauss.

Zijn Suite voor kamerorkest is typerend voor zijn vroegere, dadaïstsche werk. In plaats van Bachs barokke dansvormen gebruikt Schulhoff hier jazzstijlen, waaronder een ragtime, een tango en een shimmy.

Al deze frisse en soms geestige muziek komt mooi tot leven onder Herbers’ handen.