CD Recensies

SCRIABIN: PIANOWERKEN, LEE

Scriabin: Sonate-fantasie in gis; Impromptu’s in C op. 2/3, op. 12 nr. 1 en 2; Nocturnes op. 5 nr. 1 en 2, ‘voor de linkerhand’ in Des op. 9/2; Impromptu’s op. 7 nr. 1 en 2; À la mazur’; Variaties op een thema van Mlle. Egorova; Quasi valse op. 47; Rêverie op. 49/3; Scherzo op. 46; Pianostukken op. 56 nr. 1 en 2; Canon in d. Soyeon Lee. Naxos 8.573527 (51’25”). 2013

 

Scriabin: Allegro de concert op. 18; Albumbladen in Fis, As ‘Feuillet d’album de Monighetti’, op. 45/1; Ironies op. 56/2; Allegro appassionato op. 4; Impromptu’s in fis op. 10/1 en in A op. 10/2, in Bes op. 14/1, in fis op. 14/2; Fragilité op. 51/1; Nuances op. 56/3; Danse languide in G op. 51/4; Wals in gis WoO. 7; Fantasie in b op. 28; Fuga in e WoO. 20. Soyeon Kate Lee. Naxos 8.573528 (60’45”). 2015

 

Dit moet lekkere kost zijn voor muziekliefhebbers die menen ‘hun’ Scriabin nu wel te kennen aan de hand van logische combinaties van werken binnen één soort. Maar hier valt aan de hand van kortere, meest zelfstandige stukken nog heel wat te ontdekken en het aardige is dat de Koreaans-Amerikaanse pianiste Soyeon Kate Lee op deze twee cd’s ook nog voor veel afwisseling van karakter en sfeer zorgt.

De voor een zestienjarig meisje, Natalia Sekerina, geschreven slechts 6’41” durende Sonate-fantasie is gezien de beperkingen die de componist zich oplegde niet exemplarisch, maar het stuk klinkt wel meteen warmhartig en sensueel.

De door dit werk gewekte milde, vriendelijke sfeer blijft in de meeste werken bestaan, al zijn er best heftiger momenten in de meest vrij vroege, nog erg Chopineske composities. Het meest ‘recent’ zijn de beide Pianostukken op. 57 uit 1908. Hoorbaar geniet Lee van alle melodische wendingen die ze mooi met de toehoorder deelt. Daarbij schuwt ze het rubato niet. In hoeverre Scriabin duidelijk de ritmiek van een mazurka en een polonaise aanvoelde, blijft enigszins duister.

Hoogtepunten zijn er in beide recitals zeker. Probeer de Nocturne op. 9/2 voor de linkerhand maar even of de melancholieke Canon.

De manier waarop Lee dit repertoire aftast en presenteert wekt louter waardering door haar karakteristieke, toegewijde voordracht. Of ze nog meer Scriabin kleingrut in voorraad heeft en of ze zich ook aan de bekende, grote werken waagt? Met haar voor ons mooie ontdekkingsreis bezorgt ze voorlopig veel luisterplezier.