CD Recensies

SCARLATTI, D.: KLAVECIMBELSONATES, HANTAI

Scarlatti, D.: Klavecimbelsonates in Bes K, 248, L. 535, in F K. 151, L. 330, in F K. 525, L. 188, in f K. 204a, in A K. 208, L. 238, in D K. 145, L. 369, in d K. 141, L. 422, in D K. 415, L. 511, in F K. 437, L. 278, in A K. 456, L. 491, in c K. 158, L. 4, in c K. 56, L. 356, in G K. 144, in a K. 532, L. 223, in b K. 87, L. 33, in D K. 122, L. 334, in d K. 18, L. 416, in Bes K. 472, L. 99, in C K. 340, L. 105, in c K. 58, L. 158, in g K. 450, L. 338, in g K. 43, L. 40. Pierre Hantai. Astrée E 8502 (68’36”). 1992

 

Scarlatti, D.: Klavecimbelsonates in D K. 535, L. 262, in a K. 3 L. 378, in a K. 175, L. 429, in A K. 208, L. 238, in a K. 54, L. 241. in F K. 185, L.173, in Bes K. 248, L. 535, in Bes K. 249, L. 39 in Bes K. 310, L. 248, in D K. 299, L.210, in D K. 484, L.419, in E K. 162, L. 21, in C K. 199, L. 253, in D K. 145, L. 369, in fis K. 142,, in E K. 531, L. 430, in D K. 177, L. 364, in D K. 492, L. 14. Pierre Hantai. Mirare MIR 9918  (68’10”). 2002

 

Scarlatti, D.: Klavecimbelsonates in f K. 239, in c K. 58, in Es K. 370, in Es K. 371, in E K. 135, in E K. 215, in E K. 216, in fis K. 25, in B K. 261, in B K. 262, in e K. 263, in nE K. 264, in G K. 314, in G K. 259, in G K. 260, in c K. 84. Pierre Hantai.Mirare MIR  9920 (76’06”). 2004

 

Scarlatti, D.: Klavecimbelsonates in d K.213, in D  K. 214, in b K. 227, in g K. 8, in c K. 56, in c K. 526, in F K. 468, in F K. 525, in f K. 466, in F K. 366, in F K. 151, in d K. 517, in b K. 27, in G K. 146.  Pierre Hantai. Mirare MIR 007 (65’16’). 2005

 

Scarlatti, D.: Klavecimbelsonates in D K. 45, in C K. 133, in G K. 144, in G K. 201, in f K. 204a, in A K. 208, in A K. 212, in cis K. 247, in A K. 279, in c K. 302, in E K. 381, in e K. 402, in E K. 403, in A K. 405, in A K. 456, in A K. 457, in A K. 533. Pierre Hantai. Mirare MIR 285 (76’23). 2015 

 

Tegen 1721 werkte Scarlatti aan het Spaanse hof in Lissabon en later vestigde hij zich in Madrid waar hij tot zijn dood in 1757 bleef. De jonge Maria Barbara die later koningin zou worden, was leerling en beschermvrouw van de componist en voor haar schreef hij deze sonates.

Dankzij het betrekkelijke isolement van de rest van de Europese muziekwereld ontwikkelde Scarlatti een opmerkelijk eigen ‘moderne’ en eigenaardige stijl. Haast alle denkbare klaviertechniek komt voorbij in zijn enorme productie: flitsende virtuositeit, het kruisen van de handen, botsende dissonanten, grote sprongen

in de melodielijnen en een mooi doorvoelde lyriek. In veel van deze werken is ook een Spaanse invloed merkbaar.

Van de meerdelige vorm die elders in Europa later bij Haydn, Mozart en Beethoven tot stand kwam, was nog geen sprake. Het begrip sonate ging voor Scarlatti niet verder dan ‘instrumentaal stuk’. Ze zijn alle door ritme gedreven en op de dans gebaseerd. Bepalend daarvoor zijn termen als energiek, verve en levendigheid.

Scott Ross (Erato 2564-62092-2) had begin jaren tachtig vorige eeuw 34 cd’s nodig en Pieter-Jan Belder (Brilliant Classics 93546) had in de periode 2000 tot 2007 zesendertig cd’s nodig om alle 555 sonates van Domenico Scarlatti op te nemen. Dus wanneer de Franse klavecinist en leerling van Leonhardt Pierre Hantai ze alle gaat opnemen, heeft hij nog een eind te gaan. In 1992 gaf hij daartoe trouwens al op Astrée een grote voorzet.

Hij houdt van een best aansprekende pittige aanpak, maar schuwt ter compensatie ook het legato niet. Hantai kan prachtig fraseren en hij speelt heel vloeiend. Knap hoe hij sonate na sonate een eigen, minder abstract profiel dan we gewend zijn verleent. Hij vindt deze muziek volgens zijn toelichting ‘speels, vol schermutselingen en vurige vaart’. Over deze onderhoudend en welsprekende interpretaties is tevoren goed nagedacht.

Vijftig van deze sonates zijn ook verschenen op Mirare MIR 273 (3 cd’s).

Toch zit er een hinderlijk beperkend haartje in deze lekkere Scarlattisoep: Hantai speelt op een door Jürgen Ammer in 1999 nagebouwd klavecimbel van een onbekende Thüringse bouwer uit rond 1780, maar zijn in Haarlem gemaakte opnames zijn wat onevenwichtig en bevatten rijkelijk veel nagalm. De hoge tonen neigen tot scherpte. Het is verstandig om eerst de proef op de som te nemen en met de muziekinstallatie thuis nader te oordelen.