SCHUBERT: WINTERREISE (2x), BEHLE

Schubert: Winterreise D. 911. Daniel Behle (t), Oliver Schnyder (p); Versie voor tenor en pianotrio Behle. Met Oliver Schnyder trio. Sony 888837-8823-2 (2 cd’s, 2u. 05’56”). 2014

Dit is een opmerkelijke uitgave omdat de Duitse lyrische tenor Daniel Behle hier tweemaal Winterreise zingt. Eerst 'normaal' met pianobegeleiding, daarna opnieuw met pianotrio in een eigen arrangement (hij studeerde ook compositie). Dat blijkt geen zinloze toevoeging want volgens de zanger vertegenwoordigen viool en cello de gevoelswereld van de zwerver. Ze benadrukken niet alleen de vocale klankvorming, maar completeren ook de melodielijnen van de zanger en de piano. Extra instrumentale stemmen verduidelijken het compositorische verloop, hooguit in momenten van toegepaste 'speciale effecten' krijgt dit iets opdringerigs. Behle's in muzikaal opzicht zuivere, scrupuleuze, gevoelskrachtige vertolking is zeer de moeite, al wordt zijn crêmige, licht sensuele en retorisch pregnante toon wanneer hij onder druk staat wat grover. Schnyder zorgt voor een beheerste en gevoelige begeleiding.

De voordracht begint nog een beetje in de schaduw, maar vanaf ‘Gute Nacht’ verloopt alles normaal. Mooi, hoe zich viool en cello inmengen in ‘Die Wetterfahne’ en ‘Gefrorne Tränen’. Als het zo gebeurt mag men Schuberts muziek aanvullen. Vergeleken hiermee klinkt een lied als ‘Erstarrung’ in de oorspronkelijke gedfaante ineens nogal naakt. De inbreng van Andreas Janke (v), Benjamin Nyffenegger (vc) valt te loven. Voor alternatieven wordt verwezen naar de bijgewerkte Vergelijkende Discografie.