CD Recensies

SEBASTIANI: MATTHÄUS PASSION

Sebastiani: Matthäus Passion. Ina Siedlaczek (s., Ancilla), Nathan Medley (ct., Judas, Testis 1, Ancilla 2), Colin Balzer (t., evangelist), Christian M. Immler (b., Jezus), Jason McStoots (t., bTestis II, Caiphas, Pilatus) en Jonathan Woody (bs., Petrus)  met het Boston Early Music Festival Chamber Ensemble o.l.v. Paul O’Dette en Stephen Stubbs. CPO 555.204-2 (65’38”). 2017

 

Johann Sebastiani (1622-1683) was een in Weimar geboren Duitse componist en koordirigent die waarschijnlijk in Italë studeerde, in Königsberg (het huidige Kaliningrad) als cantor aan de kathedraal werkte en later in dienst trad van markgraaf Friedrich Wilhelm van Brandenburg.

Zijn in 1672 gecomponeerde Passie Das Leiden und Sterben unsers Herrn und Heilands Jesu Christi nach dem heiligen Matthaeo is een 33-delige compositie waarin hij door de toevoeging van acht koraalmelodieën en dertien koraalverzen met een belangrijk aandeel voor de sopraan, alles in het voetspoor van Schütz en vooruitlopende op Bachs Passiemuziek.

De begeleiding is klein gehouden met twee violen voor Christus en vier de evangelist, Judas en de andere figuren.

Er is al een Belgische opname van dit werk met Greta de Reyghere, Vincent Grégoire, Stefan van Dijk, Hervé Lamy, Max van Egmond en het Ricercar consort onder Philippe Pierlot (Ricercar RIC 344, 7 cd’s) in combinatie met o.a. Schütz’ Historia der Auferstehung Jesu Christi SWV. 50 en Die sieben Worte Jesu Christi am Kreuz SWV. 478, Membra Jesu nostri BuxWV. 75 van Buxtehude en de Johannes Passion BWV. 245 van Bach. Deze  opname dateert uit 2013.

De nieuwe opname is in zoverre verkieslijk dat deze uitsluitend aan Sebastiani is gewijd. Sopraan Ina Siedlaczek zingt de koraalmelodieën heel mooi en articuleert niet alleen wat scherper dan Greta de Reyghere, ze is ook in dynamisch opzicht wat contrastrijker. Als evangelist is Colin Blazer iets declamatorischer dan zijn collega.

Ook de andere, kleinere rollen zijn naar behoren bezet en het aandeel van het ervaren barokorkest, heel ‘authentiek’, valt eveneens te prijzen.

Ideaal voor wie eens een oudere, kortere, andere Matthäus in optima forma wil horen.