CD Recensies

SCHNELZER: CELLOCONCERT; TALES FROM SUBURBIA; CONCERT VOOR ORKEST

Schnelzer: Celloconcert ‘Crazy diamond’; Tales from Suburbia; Concert voor orkest ‘Brain damage’. Claes Gunnarson met het Göteborg symfonie orkest o.l.v. Benjamin Schwartz. BIS SACD 2313 (71’53’). 2017

 

De naam van componist Albert Schnelzer (1973) doet mogelijk niet onmiddellijk vermoeden dat we te maken hebben met een Zweedse componist die zijn muzikale carrière begon als toetsenist in een rock band. Later ging hij serieus muziek studeren in Malmö en Londen. Met zijn orkestwerk Erupto won hij in 1998 het ‘Composer of tomorrow’ concours. 

Onder de titel Predatory dances verscheen in 2008 een cd met zijn Predatory dances voor viool, cello, piano, klarinet, sopraan en 2e piano, zijn pianowerk Dance with the devil, zijn Frozen landscape voor cello en piano, zijn. Requiem voor sop

raan en piano, Solitude voor solocello, Lamento voor viool, cello, klarinetten piano en Wolfgang is dancing! voor viool, cello en klarinet (Daphne 1031).

Een heel persoonlijke expressie, veel contrast in de textuur, een uitsproken ritmisch profiel, heldere structuren schijnen factoren te zijn die Schnelzers werk bepalen. Zo ok in het driedelige Celloconcert met de delen suggestief getitelde delen ‘You shone like the sun’, ‘If the cloud bursts, thunder in your ears’, ‘Re-arrange me till I’m sane’ en ‘Trade your heroes for ghosts?’ en in Brain damage gaat het om ’If your head explodes’, ‘Folded faces’ en ‘Dam breaks open’. 

Naar een eventueel nader programma van Tales from Suburbia is het raden. Wie goed kennis wil maken met het vrij unieke idioom van Schnelzer zal veel hebben aan dit tweetal mooi gemaakte cd ’s.