SALIERI: HORACES, LES

Salieri: Les Horaces. Judith van Wanroij (s., Camille), Cyrille Dubois (t., Curiace), Julien Dran (t., Jeune Horace), Jean-Sébastien Bou (bs., Vieux Horace), Philippe-Nicolas Martin (b., L’Oracle, un Albain, Valère, un Romain), Andrew Foster-William (b., Le grand prêtre, le Grand Sacrifier) en Eugénie Lefabre (s., une suivante de Camille) met Les chantres du Centre de la musique de Versailles en Les talens lyriques o.l.v. Christophe Rousset. Aparte AP 185 (2 cd’s, 1u., 25’43”). 2017

Of zijn opera Les Horaces naar het gelijknamige toneelstuk van Pierre Corneille uit 1640 waarvoor Nicolas-François Gaillard hem een libretto bezorgde, in 1786 heeft bijgedragen aan zijn benoeming tot opvolger van Gluck in Parijs korte tijd later?

Erg succesvol was het werk destijds niet omdat het publiek het onderwerp te zeer politieke beladen vond, de handeling te duister en de moord op de heldin Camille te schokkend en niet passend in de moraal uit die tijd. Maar de schoonheid van de melodieën uit de aria’s en de fraaie tussenspelen werden wel gewaardeerd.

In de opera gaat om een conflict over de macht in Rome rond 660 v. Chr. Daar strijden de families Horatio en Curiatio om de heerschappij. Drie strijders uit beide clans - niet toevallig de zonen van de aanvoerders - uit beide clans. Krijgen de opdracht om de twist te beëindigen. Ook ontbreekt het niet aan een ongelukkige liefde. Camille Horatio is namelijk verliefd op een van de Curatio’s die daarom door een van haar broers wordt gedood. De zich hevig verzettende zelf wordt tenslotte ook door een van haar broers om zeep geholpen al verraadster van het vaderland. Een fikse bijdrage van het koor dat zingt over vaderlandsliefde rondt de opera af.

De herleving van de opera is te danken aan het team van Rousset dat er concertante opvoeringen van gaf in Versailles en Wenen in 2016 en dat daarvan meteen een opname liet maken.

De heel goede vertolking wordt gedragen door de geweldige manier waarop Judith van Wanroij de rol van Camille zingt en de wijze waarop Rousset begeleidt. Gelukkig kent de verdere bezetting geen zwakke punten zodat het resultaat een succes kan worden genoemd.