SCARLATTI, A.: L'ASSUNZIONE DELLA BEATA VIRGINE
CD Recensies - S

Scarlatti, A.: L’assunzione della Beata Virgine. Béatrice Gobin (s), Aurora Peña (s), Mélodie Ruvio (a), Mathieu Peyrègne (ct) met het Ensemble baroque de Monaco o.l.v. Matthieu Peyrègne Paraty PTY 118176 (62’57”). 2017

Alessandro Scarlatti (1660 - 1725) was een bijzonder productieve componist en zijn werken werden tijdens zijn leven in heel Italië uitgevoerd. Hij schreef minstens zesenzestig opera’s en meer dan zeshonderd kamercantates. Die waren bedoeld voor privé uitvoeringen, met name in de Accademia dell’Arcadia in Rome.

Mogelijk behoort ook dit laatste oratorium van zijn hand tot deze categorie. Geschreven is het voor Maria Hemelvaart. Het 32-delige werk klonk in ieder geval 1 april 1703 in Rome voor het eerst. De bezetting zonder mannenstemmen voor sopraan, twee alten en een countertenor is opvallend; de begeleiding is toevertrouwd aan een strijkorkest met continuo.

Dat het oratorium werd (terug)gevonden, is te danken aan jarenlang speurwerk van Mathieu Peyrègne in allerlei archieven. Hij werkte in ensembles als Les arts florissants, Correspondences en Les talens lyriques, maar richtte in 2013 in Monaco ook het Ensemble baroque de Monaco op.

De cd première van het oratorium is mede dankzij een goede voorbereiding heel geslaagd te noemen. De zangers weten hoe ze met de begin achttiende eeuwse stijl moeten omgaan en beschikken over het juiste, niet te ‘grote’ stemvoorwaarden om daaraan behoorlijk te voldoen. Met zijn royale ervaring weet de dirigent met het hele werk een mooi schilderende indruk te maken.