CD Recensies

SCARLATTI, A.: PRIMO OMICIDO, IL

Scarlatti, A.: Il primo omicidio overo Cain. Bernarda Fink (a., Caino), Graciela Oddone (s., Abel), Dorothea Röschmann (s., Eva), Richard Croft (t., Adamo), René Jacobs (ct. Voce di Deo) en Antonio Abete (bs., Voce di Lucifero) met de Akademie für alte Musik, Berlijn o.l.v. René Jacobs. Harmonia Mundi HMC 90.1649/50 (2 cd’s, 2u., 18’24”). 1997  

Van het twintigtal oratoria dat Alessandro Scarlatti schreef is dit wel een bijzonder werk. Het ontstond tussen 1707 en1708 en werd door hem Trattimento sacro per musica genoemd. Het werk werd voor het eerst in een Venetiaans privé paleis uitvoering gespeeld omdat paus Innocentius XII in 1698 een decreet uitvaardigde waarin opera- en toneelvoorstellingen werden verboden. Overigens schreef Antonio Ottoboni, de vader van kardinaal Ottoboni voor wie de componist werkzaam was, de tekst.

Het werk handelt over de eerste moord in het Christendom. De uit het paradijs verdreven Adam en Eva klagen bij hun zonen Kain en Abel de zondeval. Abel tracht zijn ouders te troosten en belooft het mooiste lammetje te offeren om zo voor verzoening te zorgen.

Kain eist als recht van de eerstgeborene dat hij dat ritueel met vruchten van zijn akker mag verrichten. De ouders stemmen toe, maar terwijl Abels vlammen naar de hemel opstijgen, mislukt Kains offer. Hij komt op de gedachte om Abel te vermoorden. De stem van Lucifer bevestigt hem in zijn voornemen. Wanneer de twee broers het veld opgaan, doodt Kain Abel. God klaagt hem aan wegens  broedermoord en straft hem met het duidelijk zichtbare Kainsteken. Tot slot volgt verzoening wanneer Abel troostwoorden tot zijn ouders richt en vertelt van de hemelse vreugden die hij geniet. Gods stem belooft verlossing.

Scarlatti volgt de bijbeltekst nauwkeurig. Het werk blijkt een parel te zijn met meteen een briljante aria van Adam (met viool interpolaties), twee berouwvolle aria’s van Eva, twee andere, mooi contrasterende aria’s in mineur voor de broers, de ene nogal sinister, de andere vredig met de jaloerse Kain die wraak zweert c.q. ontroerd afscheid neemt van zijn ouders. Ook Lucifer die Kain verleidt, krijgt een mooie aria enzovoorts.

Voor deze opname verzamelde René Jacobs een keur van gespecialiseerde interpreten van barokmuziek; de meeste daarvan zijn bekend, maar het is fijn onder hen ook de minder bekende Graciela Odone aan te treffen, Ze beschikt over een prachtstem en weet heel mooie trillers te maken. Ook de instrumentalisten laten heel goede dingen horen. Aparte lof verdienen cello en fagot voor hun fijne solo inbreng.

Er bestaat nog een opname van dit werk door Fabio Biondi met Europe galante (Opus 111 03076), maar Jacobs is net wat beter.