CD Recensies

SCHUMANN, C.: PIANOCONCERT; PIANOWERKEN, KANNEH-MASON

Schumann, C.: Pianoconcert in a op. 7; Romances op. 11/1-3; Scherzo nr. 2 in c op. 14; Romances voor viool en piano op. 22/1-3; ‘Widmung’ uit Myrthen op. 25 (bew.); ‘Mondnacht’ uit Liederkreis op. 39 (bew.); Pianosonate in g. Isata Kanneh-Mason (p) met het Liverpool filharmonisch orkest o.l.v. Holly Mathieson c.q. Elena Urioste (v). Decca 485.0020 (76’22”). 2019 

De jonge Isata Kanneh-Mason is de pianiste uit een muzikaal gezin dat trots kan zijn op violist Braimah, cellist Sheku, pianiste/violiste Konya, pianiste/celliste Jeneba, violiste/pianiste Aminata en de negenjarige celliste/pianiste Mariatu. 3 juli 2019 trad ze met haar cellobroer op in het Concertgebouw.

Dat ze zich verwant voelt mer het in 1819 in Leipzig geboren wonderkind Clara Wieck dat al op 14-jarige leeftijd haar Pianoconcert componeerde en met het Gewandhausorkest uit Leipzig en Mendelssohn als dirigent speelde, ligt voor de hand. Wanneer we haar door Jozef de Beenhouwer voltooide Konzertsatz in d uit 1839 (Elena Margolina, Ars Produktion ARS 38.141)  buiten beschouwing laten, is dit het enige orkestwerk dat ze componeerde. Dat Pianoconcert is een behoorlijk gespierd werk dat door atletische thema’s wordt gedreven en duidelijke invloeden van Mendelssohn, Chopin en Weber heeft.

Het vormt een goed begin van het cd debuut dat de 24-jarige hiermee  maakt en lijkt tevens een goed moment om de tweehonderdste verjaardag van Clara (13 september 2019) te herdenken.

Hierna volgt een selectie uit Clara’s solo pianostukken - de 3 Romances , het Scherzo en de nogal ongelijkmatige Pianosonate, die uit de jaren 1840 stamt maar pass in de aren ’90 werd teruggevonden.

Met de Amerikaanse Elena Urioste speelt ze de drie Romances die uit 1853 dateren en die ze destijds met Joseph Joachim speelde. Het is opvallend dat ze na Robert Schumanns dood in 1856 geheel stopte met componeren. Iets ontroerends hebben de bewerkingen van twee van haar man’s bekendste liederen ‘Mondnacht’ uit de Liederkreis op. 39 en ‘Widmung’ uit Myrten op. 25: welsprekende arrangementen die de intrinsieke schoonheid daarvan onaangetast laten.

In het Pianoconcert wordt de pianiste begeleid door de uit Nieuw Zeeland  komende Holly Mathieson, in de Vioolsonate begeleidt ze de Amerikaanse Elena Urioste. Zo werd dit een aardig project met vrouwen onder elkaar waarin Isata Kanneh-Mason zich met overtuiging profileert en zich goed kan meten me bijvoorbeeld Yoshiko Iwai (Naxos 8.553501), Eugenie Russo (Paladino Music PMR 0028) en Susanne Grützmann (Profil Medien PH 07065) die op 4 cd’s de volledige pianowerken opnam.