SCHÜTZ: PSALMEN UND FRIEDENSMUSIKEN
CD Recensies - S

Schütz: Psalmen und Friedensmusiken. Wo der Herr nicht dss Haus bauet SWV. 473, Herr, wer wird wohnen in deiner Hütten SWV. 466, Veni, sancte spiritus SWV. 475, Wo Gott der Herr nicht bei uns hält SV. 467, An den Wassern zu Babel SWV. 500, Herr, der du bist vormals genädig gewest SWV. 461, Das ist mir lieb (Psalm 116) SWV. 51, Herr, unser Herrscher SWV. 449, Auf dich, Herr, traue ich SWV. 462, Da pacem, Doomine SWV. 465, Gelobet seist du, Herr SWV, 448, Tugend ist der beste Freund SWV. 442, Fürstliche Gnade zu Wasser SWV, =. 368, Teutonian dudum belli atra pericla molestant SWV. 338, En novis Elysis SWV. 49, Vater Abraham SWV. 477, Weib, was weinest du? SWV. 443, Mit dem Amphion zwar mein Orgel und mein Harfe SWV. 501, Trostled SWV. 502. Gerlinde Sämann (s), Isabel Schicketanz (s), Maria Stosiek (s), Dorothee Mields (s), David Erler (altus), Setefan Kunath (altus), Georg Poplutz (t), Tobias Mäthger (t), Martin Schicketanz (bs) en Felix Schwandtke (bs) met het Dresdens kamerkoor en instrumentalisten o.l.v. Hans-Christoph Rademann. Carus 83.278 (2 cd’s, 2u., 18’55”). 2018

Met deze aflevering nummer 20 brengt Carus zijn omvangrijke project om de volledige werken van Heinrich Schütz op te nemen tot een mooi eind. De meeste van de negentien tussen 1618 en 1648 hier vastgelegde composities werden door Schütz aan het Dresdense hof geschreven ter gelegenheid van verjaardagen, de ondertekening van verdragen en andere bijzondere gelegenheden. Er bevindt zich zelfs een late cd première onder, het tot slot vastgelegde heel persoonlijk klinkende Trostlied dat werd geschreven voor de ouders van een overleden kindje.

De vijf tot zevenstemmige meerkorige werken, waarvan een aantal uit de bundel Geisttliche Chormusik zijn zeer gebaat bij een goede stereo opnamen want het gaat vaak om kleine koorbezettingen die elkaar vaak contrapuntisch vraag en antwoord toespelen. De uitgebreide aanwezigheid van koperblazers  (trombones, cornetten) naast wat violen zorgt voor een nobel karakter. De invloed van Giovanni Gabrieli en diens stile antico is speurbaar.

Bij de vertolkers komen we bekende, vertrouwde namen tegen die al in de eerdere negentien afleveringen hebben aangetoond dat ze zich het Schütz idioom geheel eigen hebben gemaakt. Hun zang is een toonbeeld van heldere, stijlvolle voordracht en slechts sporadisch worden de melodielijnen zo helder golvend getoond. 

Een uitgave als bekroning van een serie om trots op en dankbaar voor zijn.