CD Recensies

SCHUMANN: FRAUENLIEBE UND LEBEN E.A., KULMAN

Schumann: Frauenliebe und Leben op. 42; ‘Abschied’ uit Waldszenen op. 82; Liederen op. 104 nr. 1-7; Fantasiestück ‘Warum?’ op. 12/3; Wagner: Wesendonck Lieder nr. 1-5. Elisabeth Kulman (ms) en Eduard Kutrowatz (p). Preiser PR 91256 (54’32”). 2013

Meedraaien in het internationale operacircuit kan op den duur loodzwaar worden. Daarom besloot de Oostenrijkse mezzo Elisabeth Kulman in 2015 om het operatoneel vaarwel te zeggen en zich voortaan alleen nog op liederenrecitals te richten: ‘Bij mijn liedavonden kan ik mijn creativiteit de vrije loop laten en richt ik alles naar mijn eigen smaak in. Dat is echt gelukzalig, bevrijdend en inspirerend.

Daaraan hebben we o.a. deze cd aan te danken, nadat Kulman o.a meewerkte in opnamen van Liszts Via crucis, Reimanns Medea, Beethovens Missa solemnis, Wagners Rheingold, Dvoraks Stabat mater, Bachs Hohe Messe, Mozarts Requiem en Strauss’ Fledermaus.

Schumann schreef zijn cyclus Frauenliebe und Leben in een moeilijke levensfase. Het gerechtshof had hem net toestemming gegeven om met Clara Wieck te trouwen, maar haar vader had tien dagen om daartegen in beroep te gaan. In twee dagen, 11 en 12 juli 1840, werd de componist geïnspireerd door de dichtregels van Adelbert von Chamisso tot Frauenliebe und Leben over een vrouw die haar man liefheeft en alleen nog voor hem leeft. 

Elisabeth Kulman koos de cycli van Schumann en Wagner omdat ze in hun bedoeling iets van hetzelfde hebben en zo een ideale symbiose zijn. Het is ook het verhalende karakter van beide dat haar aansprak

Met een paar instrumentale werken als overbrugging zingt ze beide werken zonder te moraliseren, maar met nadruk op de lyrische aspecten, op de bedoelde boodschap en ze doet dat met een goede medewerking van pianist Eduard Kutrowatz op heel boeiende wijze.

Vergelijk haar Schumann maar met Von Otter (DG 455.8881-2) of Dorothea Röschmann (Decca 478.8439). Haar Wagner is in zoverre bijzonder dat ze als een der weinigen deze cyclus met pianobegeleiding in plaats van met  orkestbegeleiding zingt. Het maakt het werk een stuk huiselijker.