CANNABICH: SYMFONIEËN E.A.
CD Recensies - C

Cannabich: Symfonieën nr. 47 in G, 48 in Bes, 49 in F, 50 in d, 51 in D en 52 in E. Nicolaus Esterházy Sinfonia o.l.v. Uwe Grodd. Naxos 8.554340 (67’12”). 1998

 

Cannabich: Symfonieën nr. 59 in D, 63 in D , 64 in F, 67 in G en 68 in Bes. Lukas concort o.l.v. Viktor Lukas. Naxos 8.553960 (

Uit 1772

 

Cannabich: Symfonia’s in D en G; Concert voor fluit, hobo, fagot en orkest in C; Sinfonia concertante voor 2 violen en orkest in Es. Joachim Schmitz (fl), Rainer Schick (h), Jörg-Michael Thomé (fag), Sebastian Schmidt (v), Nanette Schmidt (v) met het Kurpfälzisches Kammerorchester o.l.v. Jiri Malát. Arte Nova 74321-61337-2 (53’11”). 1998

 

De vermoedelijk enige componist waarover Mozart niet denigrerend sprak was (Johann) Christian (Innocenz Bonaventura) Cannabich (1731-1798). Hij was jarenlang de leider van het beroemde, virtuoze Mannheimse hoforkest dat later naar München verhuisde. Mozart maakte er nauw kennis mee tijdens zijn verblijf in 1777/8 Daarnaast was hij een vruchtbare componist  haast een veelschrijver zoals dat in die tijd niet ongebruikelijk was. Hij schreef alleen al 73 symfonieën. Toch is het vreemd dat de muziekindustrie zo weinig aandacht aan hem besteed.

De voorbeelden van de hier geregistreerde symfonieën laten horen dat deze werken geleidelijk meer gewicht krijgen. Ze verraden ook een interessante muzikale persoonlijkheid. De orkestkleuren en de textuur bleken voor deze componist belangrijker dan de thematische inhoud. De orkestraties zijn rijk en geschakeerd, er zijn de nodige dialogen tussen hobo’s, klarinetten en strijkers en het klinkt alles heel melodieus. Cliché’s zijn niet vermeden, maar ze klinken altijd spiritueel en op de vorm is niets aan te merken.

Wie de beroemde Mannheimse crescendi wil horen, komt hier aan zijn trekken. Ook vallen de drukke baspartijen op.

Al maken Uwe Grodd en Viktor Lukas met hun orkesten geen gebruik van oud instrumentarium, ze laten de muziek heel spiritueel en met het juiste gevoel voor dit idioom klinken. Idioom uit de hoogtijdagen van het classicisme met een duidelijk eigen stem.

Op de Arte Nova cd maken me kennis met al even attractieve, mooi gewrochte concertante werken die met de vereiste zorgvuldigheid qua stijl en karakter vaardig worden weergegeven.