CD Recensies

CORRETTE: SYMPHONIES DE NOËL; CONCERTS COMIQUES

Corrette: Symphonies de noël nr. 2 in D, 4 in d, 5 in a, 6 in A; Concerts comiques nr. 4 ‘Le quadrille’, nr. 7 ‘La servante au bon tabac’, nr. 19 ‘La Turque et la confession’, nr. 24 ‘La marche du Huron’ en nr. 25 ‘Les sauvages et la Furstemberg’. Arion ensemble. Atma ACD 2219-2 (67’32”). 1999

 

Dat je  als veelschrijver van symfonieën, concerten, kamermuziek, motetten en wel vijftien methoden voor zang en verscheidene instrumenten toch vrij gauw na je dood in vergetelheid kunt raken, illustreert het lot van de Franse barokcomponist Michel Corrette (1707-1795) die wat dat betreft minder fortuinlijk was dan zijn Duitse kunstbroeder Telemann. 

Primair was Corrette eigenlijk organist, maar hij bekleedde ook een leraarschap en was lang in dienst van de hertog van Angoulème. Toch blijkt zijn muziek best de moeite waard blijkt uit deze selectie. 

Het gaat hier om typische werken uit een overgangstijd van strikte, ingewikkelde barokvormen naar een charmantere en meer transparante klassieke muziektaal.

De muziek heeft een vrij luchtig karakter. We horen hier een selectie uit zijn 25 ‘komische concerten’ die zijn gebaseerd op destijds populaire theaterdeuntjes die ons nu weinig meer zeggen, dus hecht niet veel waarde aan dat begrip komisch. 

Verder gaat het om een paar van de zes symphonies en quatuor contenant les plus beaux noëls françaix et étrangers uit 1771 waarin allicht een paar bekende Kerstliederen te herkennen zijn.

De uitvoering is in handen van het in Montréal gevestigde Canadese ensemble Arion met als kern viool, gamba, fluit en klavecimbel. Daarin speelt barokfluitiste Claire Guimond een belangrijke rol.

Er is gezorgd voor heel fijnzinnige, speelse vertolkingen met een heel Frans lucide karakter. Probeer bijvoorbeeld maar het leuke Concerto comique nr. 25 (Les) sauvages et la Fürstenberg, als goed voorbeeld hiervan.