CERHA: NACHT; ORKESTSTUKKEN NR. 1-3
CD Recensies - C

Cerha: Nacht; Orkeststukken nr. 1-3. Resp. SWR omroeporkest Baden-Baden en Freiburg o.l.v. Emilio Pomárico en WDR Omroeporkest Keulen o.l.v. Jukka-Pekka Saraste. Kairos KAI 0015005 (63’58”). 2014

 

In zijn geboorteland Oostenrijk staat Friedrich Cerha in hoog aanzien als leider van het Ensemble Modern en dirigent, daarbuiten is hij vooral bekend als voltooiier van de derde akte van Bergs Lulu. Zijn aandacht voor andermans werk, met het eaccent op de Nieuw Weense School heeft lang zijn eigen composities overschaduwd. 

Op internationale festivals wil daar ng wel eens wat van de horen zijn, maar verder zijn we aangewezen op cd’s met composities van hem. Die worden gelukkig steeds groter in aantal. De nieuwste bijdrage van het eveneens Oostenrijkse label Kairos is gewijd aan twee van Cerha’s recentere orkestwerken. De opname is gemaakt ter ere van Cerha’s negentigste verjaardag 17 februari 2016.

Typische avant garde muziek in een geheel eigen kleurige stijl van  grootschalig microtonaal tot fijnzinnig, maar mistroostig melodieus buiten een gangbaar vormpatroon. De 3 Orkeststukken zijn uit 2006 en Nacht is een orkestwerk uit 2006-2012.

In Nacht worden overeenkomstig de titel geleidelijk heel sonore structuren gevormd, soms doorschoten met glissandi die meteorenregens verbeelden. Ook zijn zacht beierende buisklokken, stevige koperakkoorden en subtiele, lyrische bijdragen van de houtblazers te horen.

De drie Orkestukken hebben iets abstract nadenkends als terugblik op een lang, interessant leven. Van een soort geleidelijk in volume groter wordend wiegelied, ‘Berceuse céleste’ aan het begin via een waarschijnlijk ironisch bedoeld, vrij lang heftig, lawaaierig ‘Intermezzo’ tot een inderdaad begrafenisachtige ‘Tombeau’, een kleurig, donker getint dael vol grandeur dat als een langzaam decrescendo eindigt.

De uitvoeringen door twee voortreffelijke Duitse omroeporkesten onder verschillende directie hebben gelukkig een zeer hoog niveau.