CHARPENTIER, M.A.: VÊPRES POUR SAINT LOUIS
CD Recensies - C

Charpentier, M.A.: Vêpres pour Saint Louis; Nivers: Prélude du 1er ton; Fugue grave; Anon.: Deus in adjutorium. Les Pages et Les Chantres o.l.v. Olivier Schneebell, c.q. Frédéric Desenclos (org.). Alpha 050, 493 (71’40”). 2003

In principe had de orde van de Jezuïeten weinig met muziek; volgens Loyaloa leidde die alleen maar af van waar het eigenlijk om ging in de kerk. Dat betekende liever geen koor en zelfs geen orgel. D’Alembert merkte daarover in Diderots ooit beroemde Dictionaire raisonné des sciences, des arts et des métiers spottend over op: ‘De Jezuïeten kunnen niet zingen; hoe kan het dat roofvogels niet weten hoe ze moeten zingen?’

Maar er waren uitzonderingen. Zoal in de mooi versierde Saint-Louis kerk in Parijs waarvoor Marc-Antoine Charpentier (1643 - 1704) heel wat muziek schreef. Daarmee zorgde hij in een enigszins theatrale vorm van ‘Domine quinque talenta H. 33, ‘Dixit Dominus’ H. 197, ‘Euge serve bone’ H. 375, ‘Confitebor tibi Domine’ H. 220, ‘Fidelus servus’ H. 34, ‘Beatus vir’ H. 221, ‘Beatus vir qui inventus est’H. 376, ‘Laudate pueri Domini’ H. 203, ’Serve bone’H. 35, ‘Laudate Dominum’ H. 214, ‘In honorem sancti’ H. 323, ‘Magnificat’ H. 76 en ‘Domine salvum’ H. 292 voor een in de geest van die tijd retorische spirituele verdieping van de gesproken teksten.

Dat is in de levendige vertolkingen van een Vesperdienst op deze na vijftien jaar heruitgebrachte cd goed te horen. Met twee viola da gamba’s, theorbe, fagot en orgel klinkt dit intiemer dan van Michel Corboz (Cascavelle VEL 3088) die een volledig orkest inzette.

Met als solisten Robert Getchell, Herve Lamy en Alain Buet zingen het jongenskoor Les pages en het gemengde koor Les Chantres bijzonder mooi. Als extra is iets van anonieme herkomst en van Guillaume Gabriel Nivers (1617 - 1714) toegevoegd.