CD Recensies

CHOPIN: MAZURKA'S; IMPROMPTU'S, KOLESNIKOV

Chopin: Mazurka’s nr. 31 in As op. 50/2, 34 in C op. 56/2, 11 in e op. 17/2, 12 in A op. 17/3, 28 in fis op. 59/3, 22 in gis op. 33/1, 47 a op. 68/2, 14 in g op. 24/1, 13 in a op. 17/4, 17 in bes op. 24/4, Bes KK.IIa/3, 10 in Bes op. 17/1, 24 in C op. 33/3, 16 in As op. 24/3, 26 in e op. 41/1, 19 in b op. 30/2, 32 in cis op. 50/3, 15 in C op. 24/2, a KK.IIb/5 ‘à Émile Gaillard’, nr. 1 in fis op. 6/1, a KK.IIb/4 ‘Notre temps’, nr. 30 in G op. 50/1, nr. 35 in c op. 56/3, nr. 37 in As op. 59/2. Pavel Kolesnikov. Hyperion CDA 68137 (69’19”). 2015

Chopin: Impromptu nr. 4 in cis op. 66; Fantaisie-impromptu in cis op. 66; Walsen nr. 9 in As op. 69/1, nr. 13 in Des op. 70/3, 16 in As op. post. KK.IVa/13, 18 in Es op. post. KKivB/10; Impromptu nr. 1 in As op. 29; Mazurka’s nr. 18 in c op. 30/1, 21 in cis op. 30/4, 6 in a op. 7/2a, 3 in E op. 6/3, 29 in As op. 41/4, Impromptu nr. 2 in Fis op. 36, Mazurka’s nr. 33 in B op. 56/1, 39 in B op. 63/1, 40 in f op. 63/2, nr. 28 in B op. 41/3; Fantaisie in f op. 49; Impromptu nr. 3 in Bes op. 51. Pavel Kolesnikov. Hyperion CDA 68273 (76’40’). 2018 

In het TV programma Podium Witteman van 10 november 2019 trad de Russische pianist Pavel Kolesnikov op met een gesprekje en een uitvoering van Chopins Fantaisie-impromptu. Vrij onopgemerkt had hij in 2012 in Canada het Honens pianoconcours gewonnen wat de weg opende om cd opnamen te maken.

Chopin lijkt zijn voorkeur te hebben en hij kan zich nu al laten gelden als specialist, al begon hij in 2013 met Tchaikovsky’s Seizoenen en Pianostukken op. 19 (Hyperion CDA 68028). 

De hoofdschotel van de beide Chopin cd’s wordt behalve door de 4 Impromptu’s en de Fantaisie-impromptu gevormd door de royale selectie  uit de Mazurka’s. Tussen 1825 en 1849 componeerde Chopin er ten minste 59, waarvan er 45 gedurende zijn leven werden gepubliceerd en nog eens 13 postuum.

Op deze opnamen speelt Kolesnikov ze niet in chronologische volgorde, maar door elkaar wat net zo aantrekkelijk is. Hij weet iets heel moois te maken van de melodische inventiviteit, de instabiele harmonieën en ritmen en ook de expressieve nuancen die deze muziek eigen zijn. Ook de rest van de werken klinkt essentieel heel Chopinesk.

Daarmee bereikt hij een prestatie op het niveau van Rubinstein en Ashkenazy. In ieder geval draagt hij twee der beste Chopin cd’s bij die ik de laatste tijd hoorde.