CIMAROSA: OUVERTURES VI

Cimarosa: Ouvertures ‘Il matrimonio segreto’; ‘Gli Orazi e i Curiazi’ (versie 1797); ‘Cantate per Ferdinando IV’; ‘Gli Orazi e i Curiazi’ (Parijse versie); ‘Artemisia’; ‘Penelope’; ‘L;imprudente fortunato’; ‘I traci amant’; ‘Achille all’assedio di Troia’; ‘L’impegno superato’; ‘L’apprenza inganna’; ‘Il maestro di cappella’. Barbora Tomečkova (h), Jan Karas (hrn), Marketa Čepicka (v) met het Tsjechisch kamerfilharmonisch orkest Pardubice o.l.v. Patrick Gallois. Naxos 8.574046 ( 79’43”). 2018

Als lid van de Napolitaanse school dat tussen 1787 en 1791 in dienst was van de Russische tsarina schreef Domenico Cimarosa (1749 - 1801) ruim tachtig opera’s en muziekcomedies en Naxos is met intussen de zesde cd die is gewijd aan de ouvertures daarvan hard op weg ze alle te publiceren.

Wie zich in deze materie verdiept, zal verrassend ontdekken dat van heel van die werken vrij onopgemerkt volledige opnamen bestaan. Dat geldt in alfabetische volgorde voor ‘Armida immaginaria’, ‘Atene edificata’, ‘Giannina e Bernardone’, ‘Gli Orazi ed i Curiazi’, ‘I due baroni di Rocca Azzurra’, ‘I tre amanti’, ‘Il credulo’, ‘Il fanatico burlato’, ‘Il maestro di cappella’, ‘Il marito disperato’, ‘Il matrimonio segreto’, ‘Il mio cor gli affetti mei’, ‘Il pittor parigino’, ‘L’Italiana in Londra’, ‘L’impresario in angustie’, La baronessa stramba’, ‘La Cleopatra’, ‘La finta parigina’ en ‘Le astuzie femminili’. Kijk maar op internet.

Maar het enige bekende werk is natuurlijk het op deze cd ook vertegenwoordigde ‘Il matrimonio segreto’.

Net als op de vorige uitgaven uit deze cd zorgen de solisten en het Tsjechische orkest voor. Voor elke cd treedt een ander ensemble aan en in dit geval zijn het transparant en alert spelende Tsjechen met voortreffelijke blazers in solistische rollen. Met beperkte middelen is voor feestelijke muziek gezorgd die duidelijk maakt waarom Cimarosa destijds zo geliefd was.