CAGE: LITANY FOR A WHALE; ARIA Nr. 2; FIVE E.A.
CD Recensies - C

Cage: Litany for a whale; Aria nr. 2; Five; Wonderful widow of 18 springs; Solo for voice 22; Experiences nr. 2; 36 Mesotics re and not re Marcel Duchamp; Aria 1958; Solo for voice ‘The year begins to ripe’. Theatre of voices o.l.v. Paul Hillier. Harmonia Mundi HMU 90.7187 (71’35”). 1995

 

Een goed doorstane krachtproef voor de leden van Hillier’s ensemble die meteen met een lastig te realiseren werk als de Litany for a whale uit 1980 bijna een half uur lang laten horen wat ze kunnen. Twee leden zingen antifone frasen. Respect afdwingend, deze quasi Gregoriaanse muziek!

Minimalistischer van inslag nog is The wonderful widow voor 3 stemmen. Die drie zijn terug te vinden in de 36 Mesotics, waarin die andere Amerikaanse minimalist Terry Riley de tekst zegt.

Eigenlijk was de Aria (1958) bedoeld voor Cathy Berberian, maar wordt hier met zeven stemmen gezongen; ze wordt met elektronica begeleid. Solistisch is dan weer Experiences op tekst van Cummings met de stem van Andrea Fullington. En in Aria nr. 2 horen we een soort klinkend weerbericht met typische vocale technieken van Alan Bennett en klanken van het buitenweer (regen, water, onweer). Dat in Solo nr. 22 de ademhaling zo duidelijk hoorbaar is, blijkt de bedoeling te zijn. Tenslotte komt Five uit de nummerstukken van Cage. Een gevarieerd, heel mooi gerealiseerd vocaal programma waarin een aantal minder bekende werken optimaal is uitgevoerd.