CD Recensies

DEBUSSY: MÉLODIES, WINDSOR

Debussy: Mélodies. Nuit d’étoiles; Zéphyr; Pierrot; Clair de lune 1; Apparition; Le jet d’eau; Mandoline; Fêtes galantes; Fleur des blés; ‘Le son du cor s’afflige vers les bois’, ‘L’échelonnement des haies’ uit Mélodies nr. 1-3; Romance ‘Lâme évaporée;  ‘De rêve’, ‘De soir’ uit Proses lyriques; Chansons de Biltis nr.1-3; ‘Nuit sans fin’, ‘Pourquoi?’ uit Nuits blancs; Ariettes oubliées nr. 1-6; Colloque sentimental 1; ‘Je tremble en voyant to visage’ uit Le promenoir des deux amants; Poèmes de Stéphane Mallarmé nr. 1-3; Noël des enfants qui n’ont plus de maison. Lorna Windsor (s) en Antonio Ballista. Brilliant Classics 95741 (2 cd’s, 1u. 51’49”). 2018 

 

Misschien is het niet zo verwonderlijk dat Debussy sinds zijn prille jeugd geboeid was door de dichtkunst. Poésie beïnvloedde heel wat van zijn muziek en vooral in zijn liederen kon hij daar veel van kwijt. Zijn moeder maakte hem voorlezend al vroeg vertrouwd met destijds moderne Franse dichters als Mallarmé, Baudelaire, Rimbaud en Verlaine.

Tot zijn eerste werken behoren daarom niet zo vreemd meteen een paar liederen en tot het einde van zijn leven bleef hij het genre trouw. Als verdere grote inspiratiebron fungeerden de sopranen Blanche Vasnier en Mary Garden, de eerste Mélisande.

In dit recital van de Engelse sopraan Lorna Windsor en pianist Antonio Ballista krijgen we daar een grondige indruk van, want ze beginnen met het vroege Nuit d’étoiles uit 1880 en eindigen met Noël des enfants qui n’ont plus de maison (1915).

Lorna Windsor is studente van Schwarzkopf, Souzay en Hotter en werd vooral bekend door haar specialisatie in oude en twintigste eeuwse muziek, zoals de Canti della stagione alta van Pizzetti (Discantica 204), Casella (Tactus TC 880301), Cavallone (Tactus TC 97030-2), werken van Amy Beach en N. Boulanger (Dynamic CDS 7717) en het solorecital Vox sola met o.a. iets van Louis Andriessen (Brilliant Classics 95791).

Maar hier zingt ze een mooi aantal liederen voor sopraan van Debussy op heel verleidelijke wijze en begeeft ze zich overtuigend op het pad van o.a. Véronique Gens (Virgin 545.360-2). Antonio Ballista speelt passend op een Pleyel uit 1923.