CD Recensies

NAJFAR-NAHVI: FEMALE COMPOSERS

Setareh Najfar-Nahvi: Female composers. Schumann C.: Romances nr. 1-3; Chaminade: Capriccio op. 18; Andantino op. 31/1; Romanza op. 31/2; Rondeau op. 97; Le Beau: Romanze op. 35; Paradis: Sicilienne; Mayor: Notturno op. 46; Pejacevic: Romanza op. 22; Elegie op. 13/3; Senfter: Melodie op. 13/1; Boulanger, L.: Deux morceaux. Met Theresia Schumacher (p). Austrian Gramophone AG 0004 (58’26”). 2015 

In haar boek Sounds and sweet airs: The forgotten women of classical music vertelt Anna Beer het verhaal van acht componistes van het zeventiende eeuwse Florence tot tijdens de Londense Blitz uit begin jaren veertig vorige eeuw.  Het gaat om Francesca Caccini, Barbara Strozzi, Élisabeth Jacquet de la Guerre, Marianna Martines, Fanny Hensel-Mendelssohn. Clara Schumann, Lili Boulanger en Elizabeth Maconchy. Dat was natuurlijk maar een beperkte keus, want alleen al op deze uitgave komen behalve Clara Schumann (1819 - 1896) ook Cécile Chaminade (1857 - 1944), Louise Adolpha Le Beau (1850 - 1927), Maria Theresia Paradis (1850 - 1927), Emilie Mayer (1812 - 1883), Dora Pehacevic (1885 - 1923), Johanna Senfter (1879 - 1961) en Lili Boulanger (1893 - 1918) aan bod. In het artikel ‘Vrouwelijke componisten’ uit de rubriek Fonografie muziek heb ik er meer vermeld. Opvallend is dat er zoveel negentiende eeuwers bij zijn, alsof toen de vrouwenemancipatie al begon

Op componistes als Clara Schumann, Louise Farrenc (1804 - 1875) en Alice Mary Smith (1839 - 1884) na, die ook symfonieën schreven, uitten de meesten zich in kleinschalige werken, wat in de pianomuziek al gauw neerkomt op salonmuziek. Chaminade is daarvan natuurlijk het schoolvoorbeeld net haar vier werken uit verschillende perioden.

De blinde Weense Maria Theresia Paradis werd beroemd met haar aardige Sicilienne (ze stichtte ook een school voor blinde meisjes).

Nieuw voor velen zal de Duitse Emilie Mayer zijn, die als pianiste tournees door Europa maakte, met haar wat geheimzinnige Nocturne in de geest van Mendelssohn. De ondanks haar Frans klinkende naam ook Duitse Louise Adolpha Le Beau was ook concertpianist die voor eigen gebruik componeerde, zoals de aantrekkelijke Romanza.

Nog onbekender is de Kroatische Dora Pejacevic die ook orkestwerken scheef en met haar beeltenis op een postzegel verscheen Ze is hier vertegenwoordigd met een romantische Romanza en Elegie. Johanna Senfter was een leerling van Reger en we leren haar hier kennen via een bekoorlijke Romanze en een trieste Elegie.

Tot slot komen we bij de bekendere Lili Boulanger met jaar vrij sensuele   en vrolijke Deux morceaux.

Violiste Setareh Najfar-Nahvi en pianiste Theresia Schumacher verdienen niet alleen veel waardering omdat ze deze onbekende componistes aandacht schonken, maar ook omdat ze hun werken zo zorgzaam vertolken.  Er was zelfs nog ruimte voor meer. Op wat lichte vervorming in luide climaxen na is ook de opname geslaagd.