CD Recensies

DEBUSSY: PRÉLUDE À L'APRÈS MIDI D'UN FAUNE

Debussy: Prélude à l’après midi d’un faune; La mer; ‘Ibéria’ uit Images. Concertgebouw orkest o.l.v. Bernard Haitink. Philips 416.444-2 (54’38”).1976/7 

 

Debussy: Orkestwerken (compleet). Concertgebouworkest o.l.v. Eduard van Beinum en Bernard Haitink. Philips 438.242-2 (2 cd’s, 2u. 21’38”). 1957, 1976/7/9

 

Debussy: Prélude à l’après midi d’un faune; Images; Printemps. Cleveland orkest o.l.v. Pierre Boulez. DG 435.766-2 (59’42”). 1991

 

Debussy: Prélude à l’après midi d’un faune; La demoiselle élue; ‘Ibéria’ uit Images. Londens symfonie orkest o.l.v. Claudio Abbado. DG 423.103-2 (49’09”). 1986.

 

Pierre Boulez zei ooit: “Net zoals de moderne Franse dichtkunst ooit zijn wortels vond bij Baudelaire, is het gerechtvaardigd om te beweren dat de moderne muziek werd gewekt door L’après midi d’un faune.”

Camille Saint-Saëns huldigde een tegengestelde opvatting: “Het werk is net zomin een goed muziekstuk als het palet dat een schilder gebruikt een kant en klaar schilderij is”. Maar zijn afwijzing komt dicht in de buurt van een beschrijving van dit bijzondere orkestwerk uit 1892/4 met de tempo aanduiding très modéré en een prachtige fluitsolo.

Debussy baseerde het werk op het gelijknamige gedicht van Mallarmé en net als dat gedicht, oefent het muziekstuk zijn invloed meer door suggestie dan door bewering uit. Het trance-achtige fluitthema waarmee het werk begint, zorgt meteen voor een unieke hedonistische en lome atmosfeer die daarna wordt uitgebreid door prachtig bedreven en in harmonisch opzicht vernieuwende klanken en warm klinkende strijkers.

Bernard Haitink zorgde ooit voor een der mooiste integrale opnamen van Debussy’s orkestwerken, dus waarom niet meteen kiezen voor die twee cd’s uit een goedkope serie? Of zijn aparte eerdere cd nog leverbaar is?

Punt is: het werk behoeft met zijn minder dan 10 minuten speelduur altijd aanvulling. Ook menig ander dirigent en orkest zorgt daarvoor op rond de 150 tot nu toe verschenen opnamen, waarvan hier enige der mooiste zijn genoemd. Denk eventueel verder aan Karajan (DG 427.250-2), Cantelli (Testament SBT 1011) en Rattle (EMI 558.045-2).