CD Recensies

ESCHER: FLUITWERKEN (COMPLEET)

Escher: Sonata per due fluiti op. 8; Sonata per flauto solo op. 16; Air pour charmer un lézard op. 28; Allards bruiloftswijsje; Monologue; Sonate voor fluit en piano. Marieke Schneemann en Ralph van Raat. Attacca Babel 2394 (53’52”). 2003

 

Rudolf Escher werd in 1912 geboren en overleed in 1980 wat hem ongeveer een tijdgenoot van Britten maakt. Hij gold als een muzikaal nogal conservatieveling die die zich nadrukkelijk bezighield met kwesties van contrapunt, harmonie en de aard van het muzikaal horen. Hij publiceerde essays over Debussy en Ravel en beschouwde hen als een soort gidsster, net als op afstand Hindemith en Busoni.

De eigen muziek die daaruit ontstond is een opvallend mengsel. Bekend werd Escher vooral met zijn knappe orkestwerk Musique pour l’esprit en deuil uit 1934 (Chailly, Nederland Muziek NM 92048) en de steeds weer fascinerende houtsnede Toren van Babylon uit 1928 die mijn tandarts boven de behandelstoel had aangebracht.

De complete werken foor fluit van Rudolf Escher die samen nog geen uur in beslag nemen en die hier in chronologische volgorde worden uitgevoerd ontstonden tussen 1944 en tussen 1979. Het waarschijnlijk bekendste stuk, de Air pour charmer un lézard is uit 1953 en komt ook voor met pianobegeleiding, zoals Jacques Zoon en Bernd Brackman (NM 93006) lieten horen.

Marieke Schneemann kiest terecht voor de solovorm en heeft Ralph van Raat alleen in de Fluitsonate aan haar zijde. Zij alleen en beiden samen voeren deze fraai voor de fluit geschreven werken met veel stilistisch inzicht en fraai gedifferentieerd met veel aandacht voor klankschoonheid uit.

 

Wie meer kamermuziek van Escher wil horen, moet beslist eens luisteren naar de Sonate concertante, de Vioolsonate, de Cellosonate, Arcana musea dona en het Strijktrio met Harro Ruysenaars, Ronald Brautigam, Stanley Hoogland en leden van het Schönberg kwartet (Donemus Composer’s Voice 8403, een lp).