LEVER, LINEKE: LECTURE, LA

Lineke Lever en Oihana Aristizbal Puga: La lecture. De Banville: À Madame Édouard Manet (voorgedragen door Ann Demeester); Liszt: Liebestraum S. 541 nr. 3 (bew. Skalmer); Leenhoff: ’t Ontslapen kind aan zijn vader (bew. Van Merwijk); Nierstrasz jr.: ’t Ontslapen kind aan zijn vader (voorgedragen door Ab Nieuwdorp); Koëlla: Teurer Herr Jesu (bew. Van Merwijk); Wagner: Wesendonck Lieder WWV. 81 (bew.); Offenbach: Les larmes deJacqueline op. 76/2 (bew.); Fauré, J.B.: Les Ramaux; Baudelaire: La musique (voorgedragen door Ann Demeester). Met Oihana Aristizbal Puga (vc) TRPTK TTK 0052 (45’13”). 2019

Het duo van pianiste Lineke Lever en celliste Oihana Aristizbal Puga weet hoe ze materiaal moeten vinden om interessante programma’s te maken. Ze maken daarvoor tijdens hun optredens graag gebruik van samenwerking met acteurs, dansers, voordrachtskunstenaars en historici.

Voor dit programma richten ze zich op het boeiende leven van de in 1829 in Delft geboren en in 1906 in Parijs gestorven Nederlandse pianiste en zangeres Suzanne Leenhoff. Ze groeide op als dochter van stadsbeiaardier Karel Leenhoff in Zaltbommel die op het carillon van de Gasthuistoren speelde. Eind jaren 1840 ging ze in gezelschap van haar moeder, broers en zussen op bezoek bij haar oma in Parijs.

Daar kwam ze in contact met kringen rond Liszt, die haar tijdens een concertreis door Nederland (deels per boot) had horen spelen en die haar aanraadde om meer pianolossen te nemen. In plaats daarvan ging ze aan huis lesgeven, onder meer aan de jongere broers van de schilder Édouard Manet, met wie ze via hen rond 1849 een relatie kreeg.

Ze kreeg een zoon van de violist Gustave-Adolphe Koëlla, maar niets stond een huwelijk met Manet in de weg. Dat werd in 1863 gesloten, waarna ze samen in Parijs leefden en wekelijkse muzieksalons organiseerden. Daar trof het echtpaar regelmatig andere kunstenaars als Degas, Monet, Baudelaire, Verlaine en Zola. Suzanne was uiteraard een grote muze voor de schilder en ze is dus op een aantal van zijn schilderijen ‘dans la serre’ en ’sur un canapé bleu’ vereeuwigd.

Emanuel Chabrier droeg een Impromptu op aan Suzanne, De Banville en Mallarmé wijdden gedichten aan haar. Zelf speelde ze graag Schumann en Wagner waarbij ze zichzelf in diens Wesendock Lieder begeleidde. De operazanger, componist en kunstverzamelaar Jean-Baptiste Fauré verzamelde 68 schilderijen van Manet.

Vergezeld van een paar voordrachten voeren de pianiste en de celliste de luistaar aan de hand van een stel goed gekozen voorbeelden op boeiende wijze binnen in het familiale en artistieke wereldje van het echtpaar Manet. Zo scheppen ze met hun mooi illustratieve spel in dit kader een bijzondere vorm van een treffend muzikaal geïllustreerd artistiek familieverhaal als nieuwe ontwikkeling.

De cd is zoals steeds bij dit label weer vrij royaal op dvd formaat uitgegeven.