EBERL: KAMERMUZIEKWERKEN
CD Recensies - E

 

Eberl: Pianotrio in Bes op. 8/2; Potpourri voor Klarinettrio in Es op. 44; Grand Sextetto in Es op. 47. Trio Van Hengel en gasten. Ramée RAM 1103 (69’15”). 2009/10

 

In sommige kringen is de cd als letterlijk tastbare geluidsdrager dood verklaard: Schnee von gestern of zelfs uit 1990. Wie genoegen neemt met de weergave van gedownloade, vaak min of meer verdunde mp3 opnamen via de gebrekkige, voor stereoweergave ongelukkig geplaatste laptop luidsprekers zal de cd inderdaad een zorg zijn.

Maar verzamelaars zullen niet alleen voor het volwaardige product met nadere gegevens en toelichtingen, maar ook voor weergave via een behoorlijke muziekinstallatie.

Daarenboven maken alleen cd’s tegenwoordig, nu zoveel aandacht wordt besteed aan niche repertoire, interessante verkenningen van onbekend moois mogelijk.

Neem de als muzikaal wonderkind begonnen Anton Franz Josef Eberl (1765-1807), dus tijdgenoot van Mozart in Wenen maar ook jaren werkzaam in Sint Petersburg. De muzikale gelijkenis met Mozart was zelfs zo groot dat enkele van zijn pianowerken aan Mozart waren toegeschreven.

Zijn muziek leidt ten onrechte nogal een schaduwbestaan en met enig zoeken zijn opnamen van een paar Symfonieën (Warner), een Pianoconcert (Koch) en een drietal Pianotrio’s (Christophorus) te vinden. Dit houdt in, dat we hier feitelijk met cd premières te maken hebben.

De basis van het programma steunt op het in 2001 gevormde Van Hengel trio, bestaande uit fortepianiste Anneke Veenhoff, klarinettiste Nicole van Bruggen en cellist Thomas Pitt. Waar een grotere bezetting wordt gevraagd voegen violiste Alida Schat, altviolist Vappu Helasvuo en hoornist Bart Aerbeydt zich bij hen.

Het mooie van  de onderhavige uitvoeringen is, dat de musici deze drie werken een inderdaad Mozartiaans aanzien geven en iedere gedachte van tweede garnituurs muziek bannen. De onderlinge verstandhouding en balans is uitstekend en een beter pleidooi voor de aardige muziek van Eberl is nauwelijks denkbaar. De Mathias Müller fortepiano uit ongeveer 1810 klinkt ideaal geschikt voor deze intieme muziek. Mooi ook dat de herkomst van het verder gebruikte instrumentarium – ook echt origineel of in kopievorm uit Eberls tijd  is gespecificeerd. De in de Oud Katholieke kerk in Delft gemaakte opname zorgt voor een duidelijke overbrenging van opgewekte musiceren.

Wie naar meer verlangt: het Trio Van Hengel maakte een eerdere Eberl opname met de Grande Sonate.