CD Recensies

ENESCU: VIOOLSONATES NR. 1-3 E.A.

Enescu: Vioolsonates nr. 2 in f op. 6 en ‘Torso’; Impressions d’enfance op. 28. Remus Azoitei en Eduard Stan. Hännsler CD 98.239 (61’). 2006

 

Enescu: Vioolsonates nr. 1 in D op. 2 en 3 in a op. 25 ‘Dans le caracactère populaire roumain’; Tarantelle; Hora unirei; Ballade op. 4a; Impromptu concertant in Ges; Andante malinconio. Remus Azoitei en Eduard Stan. Hännsler CD 98.240 (69’30”). 2007

 

De drie vioolsonates ontstonden respectievelijk in 1897, 1899 en 1926. Het eerste tweetal is het werk van een tiener, die al goed raad wist met grotere muzikale structuren, Hoewel zelf violist, is de pianopartij opvallend goed uitgewerkt.

Her en der klinkt de invloed van het specifiek Roemeense lied, de doina door.

De tiendelige Impressions d’enfance dateren uit 1940 en later muziek in heel gevarieerde stijl horen. Dat gaat van erg alledaags in het wiegelied ‘Chanson pour bercer’ via vogelroepen in ‘L’oiseau au cage et le coucou au mur’ tot klanknabootsing in ;Vent dans la cheminée’. Het eerste deeltje, ‘Ménétier’ laat de vioolsolo van een typisch Roemeense fiedelaar horen.

De ééndelige ‘Torso’ sonate is alles wat rest van een groter werk uit 1911 en verraadt invloeden van Brahms en Fauré, de leraar van Enescu.  

Dan zijn daar nog meer prille jeugdwerken, zoals de Ballade en de Tarantella: het werk van een begaafde veertienjarige. Het energieke Hora unirei (1917) is als een uit de maat lopende wals, Impromptu klinkt speels en Andante maliconio werd geschreven voor een a prima vista concours. 

De thans als docent in Londen werkzame Roemeense violist Remus Azoitei en de in Roemenië geboren, in Duitsland werkzame pianist Eduard Stan zijn ideaal toegerust om deze werken in al hun verscheidenheid idiomatisch recht te doen. Een belangrijke, nuttige uitgave, die alleen in de Sonate nr. 3 en de Impressions d’enfance is overtroefd door Kavakos  en Nagy (ECM 476.053-2).