FIOCCO: MISSA SOLEMNIS, MOTETTEN.

Fiocco: Missa solemnis in D; Motetten Ave Maria en Homo quidam. Greta de Reyggere (s), Hilde Coppé (s), Jean Nirouêt (altus), Jan van de Elsacker (t), Jan van der Crabben (bs), Werner van Mechelen (bs ) en Dirk Snellings (bs) met de Capella Brugensis en het Collegium instrumentale Brugense o.l.v. Patrick Peire.Naxos 8.557120 (60’30”). 2001

Terecht houden onze zuiderburen Joseph-Hector Fiocco (1703-1741) in ere.    Zijn vader, Pietro Antonio, ook componist, had zich, komend uit Venetië, in Brussel gevestigd. Gedurende het begin van de achttiende eeuw werkte junior als koorleider van kerkkoren in Brussel en Antwerpen, waar hij op 38-jarige leeftijd stierf. Zijn muziek stamt stilistisch duidelijk uit een periode van vòòr Vivaldi, met wie hij vaak wordt vergeleken.

Veel plechtigs valt in de Mis niet te bespeuren. Het ‘Kyrie’ klinkt vrij luchtig met een gracieus ‘Christe’ voor de sopraan. Sopraan en contratenor hebben een mooi duet in het Gloria; in ‘Domine Deus’ valt de tekstbehandeling voor de bas op; deze wordt begeleid door rouwende fluiten; in ‘Quoniam’, hebben de solisten mooie partijen. Het ‘Credo’ is conventioneler, ‘Et incanatus’ voltrekt zich vrij langzaam, in ‘Crucifixus’ zingt een trio bassen tegen de achtergrond van sombere orkestklanken. Het wordt gevolgd door een levendig ‘Et resurrexit’, waarna het ‘Sanctus’ een heel schoolse indruk maakt en een opvallend kort ‘Benedictus’ bezit.

Overigens klinkt de muziek best plezierig, zij het niet erg pakkend. Greta de Reighere zingt fraai door solostrijkers begeleid het menuetachtige Ave Maria en Homo quidam is een vierdelig melodieus en spiritueel koorwerk.

Levendige vertolkingen helpen dit repertoire met als enige bezwaartje dat geen oude instrumenten zijn gebruikt. Maar ook zo komt  het karakter van de muziek goed naar voren.

Een aantal van Fiocco’s 22 na brand en verlies resterende Motetten is opgenomen Musique en Wallonie MEW 1054 en 1682).