CD Recensies

FALLA: AMOR BRUJO, EL; EL RETABLO DE MAESE PEDRO

Falla: Amor Brujo, El; El retablo de maese Pedro. Esperanza Fernández (ms) c.q. Alfredo Garcia (b, Don Quichotte), Jennifer Zetlan (s., Trujáman), Jorge Garza (t., Master Perdro) met het Perspectives ensemble o.l.v. Angel Gil-Ordóñez. Naxos 8.573890 (62’02”). 2018an)

El amor brujo was het eerste grootschalige werk van Falla schreef na zijn terugkeer naar Spanje.in 1914 na zeven stimulerende jaren in Parijs. Wellicht wilde hij zich weer onderdompelen in zijn erfgoed toen hij de opdracht accepteerde van de grote Pastora Imperio, een danseres met zigeunerbloed, voor het schrijven van een stuk voor zang en dans, gebaseerd op verhalen die haar moeder haar had verteld.

De oorspronkelijke versie voor zang en zes solo-instrummenten uit 1915 was bij de eerste opvoering geen succes, zodat Falla de dialoog schrapte en het werk herschreef voor volledig orkest en de structuur strakker maakte. In die tweede versie werd dit het meest gespeelde stuk van de componist.

De titel betekent letterlijk ‘Magische liefde’, maar wordt meestal vertaald met ‘Liefde voor de magiër’. 

Het verhaal is simpel: een zigeunerin ontdoet zich van de avances van de jaloerse geest van haar vroegere minnaar door hem in  de armen van en andere vrouw te laten belanden.

De partituur van het zestiendelige, hier in de oorspronkelijke versie uitgevoerde ballet biedt ruim veertig minuten muziek tegen de bewerking  van slecht ongeveer de helft.

Esperanza Fernández heeft een voor haar rol goed passende stem en zingt in flamenco gitano stijl. Ook in de gesproken gedeelten is ze heel goed. De Rituele vuurdans wordt rustig begonnen maar geleidelijk worden tempo en spanning opgevoerd. 

De mini marionetten opera El retablo de maese Pedro uit 1923 is een eerbetoon aan Don Quichotte van Cervantes en gebaseerd op hoofdstuk zesentwintig uit het tweede deel.

Gelukkig wordt voor de rol van Trujáman geen jongenssopraantje ingezet, maar de fantastische sopraan Jennifer Zetlan. Zij domineert de handeling maar ook beide mannen zijn uitstekende zangers. Angel Gil-Ordóñez zorgt voor een heel energieke uitvoering.

Opvallend dat voor deze opname een weliswaar gespecialiseerd Amerikaans gezelschap is ingezet en dat het tot zulke geweldige resultaten komt. Beide vertolkingen belanden bovenaan op mijn voorkeurslijst.