FRID, G: CONCERT VOOR ALTVIOOL , PIANO EN ORKEST; SYMFONIE NR. 3;; INVENTIONEN
CD Recensies - F

Frid, G.: Concert voor altviool, piano en strijkorkest op. 73; Symfonie nr. 3 voor strijkorkest en pauken op. 50; Inventionen voor strijkorkest op. 46a nr. 1 in cis en 2 in F. Isabelle van Keulen (va) en Oliver Triendl (p) met het Ingolstadt Georgisch orkest o.l.v. Ruben Gazarian. Capriccio C 5353 (68’29”). 2018  

Grigori Samuilowitsch Frid (1915 - 2012) - geen familie van de Hongaars-Nederlandse componist Géza Frid (1904 — 1989) - werd bekend met zijn monodrama in vier aktes Het dagboek van Anne Frank uit 1969 waarvan twee opnamen bestaan, waaronder die van Eva Ben-Zvi met het Bolshoi theaterorkest o.l.v. Andrei Tchistiakov (Brilliant Classics 9296) en de 20-delige Brieven van Van Gogh op. 69 uit 1975 op eigen, in het Russische vertaalde teksten van Van Goghs broer Theo, gezongen door bariton Sergey Yakovenko en begeleid door een solistenensemble o.l.v. Mark Ermler (Melodija MEL CD 10.01689).

Frids lange leven speelde zich in politiek, sociaal en economisch turbulente tijden in Rusland af, maar in zijn talloze werken zijn daarvan weinig invloeden te vinden. Hij bleef keurig binnen de door het Sovjet regiem gestelde eisen, schijnt daarmee nauwelijks conflicten te hebben gehad en bleef zijn eigen weg ook na het opheffen van die beperkende staat. Zijn idioom beweegt zich ergens in het gebied tussen Shostakovitch, Schnittke Denisov en Goebaildulina en is goed te volgen.

Voor het eerst werd aandacht op zijn abstracte werken gevestigd via de opname die John Finucane en Elisaveta Blumina in 2017 van zijn drie Klarinetsonates maakte (MDG 03-2069-6). Het schijnt dat de klarinet en de altviool altijd sterk zijn aandacht hebben getrokken.

Hier bij deze opname gaat het om de laatste van zijn drie symfonieën uit 1964, het Concert voor altviool, piano en strijkers uit 1981 en de twee oorspronkelijk voor piano geschreven Inventionen uit 1962.

Verrassend is het bij de andere ook zeer goede vertolkers ook Isabelle van Keulen met haar altviool aan te treffen. Ze speelt haar partij als vrijwel altijd meesterlijk en alleen al haar aanwezigheid maakt deze uitgave bijzonder. Gelukkig tonen ook de anderen hoog niveau.