CD Recensies

GOUNOD, COLOMBE, LA

Gounod: La Colombe. Erin Morley (s., Sylvie) , Javier Carnarena (t., Horace), Michèle Losier (ms., Mazet) en Laurent Naouri (b., Maître Jean)  met het Hallé orkest o.l.v. Mark Elder. Opera Rara ORC 53 (2 cd’s, 1u. 19’43”). 2015

 

Een charmante, bondige komische opera van Gounod over een huiselijk drama rond slechts vier personen. Jules Barbier en Michel Carré baseerden hun libretto voor de opéra comique La Colombe (de duif) van Gounod uit 1860 op de fabel Le faucon van Jean de la Fontaine en maakten daar iets simpels, iets luchtigs van. Slechts een Franse componist kon op de gedachte komen om een opera te laten culmineren in een crisis in de keuken over wat er voor het diner gaat worden gekookt.

De dramatis personae zijn: de rijke gravin Sylvie, de arme, op haar verliefde Horace, het hulpje van Horace Mazet en de majordomo van de gravin Maître Jean. De well to do  gravin Sylvie wil wanhopig graag hoger op klimmen op de sociale ladder en probeert een duif van haar straatarme bewonderaar Horace in haar bezit te krijgen zodat ze het tegen een van haar rivalen die een sprekende papegaai bezit kan opnemen. Horace weigert standvastig zijn duif te verkopen, maar tenslotte staat hij voor de keus om zijn duif te doden om deze voor het diner van de gravin te laten dienen. Tijdens de maaltijd schrikt de gravin zich lam als ze ontdekt dat de duif is opgeofferd, maar in een happy end blijkt dat niet de duif, maar de papegaai het slachtoffer is.

De muziek hierbij is van de typisch welluidende soort waarin Gounod goed was. De Amerikaanse coloratuursopraan Erin Morley is heel innemend in de titelrol als de verwende Sylvie die vrolijk door de coloraturen zwiert. Michèle Losier koestert zich in de Hosenrolle van Mazet, het misogyne hulpje van Horace met haar tirade tegen vrouwelijke streken en past perfect bij de hoge tenor van de Mexicaanse tenor Javier Camarena. Tot slot toont Laurent Naouri een en al gallische flair als hooghartige en genotzuchtige majordomo.

Mark Elder zorgt met de begeleiding voor de vereiste lichte toets; de dialogen (waarin vermoedelijk wat in is geschrapt) verlopen natuurlijk eb vloeiend.

In 2011 verscheen een in Polen gemaakte dvd opname van deze opera onder Michel Swierczewaski (DOM DOMDVD 11018) ‘met toevoegingen’ van Poulenc, in 1923 gemaakt voor Diaghilev.