CD Recensies

GERNSHEIM: SYMFONIEËN NR. 1-4

Gernsheim: Symfonieën nr. 1 in g op. 32 Seiner theueren Mutter en 3 in c op. 54 Mirjam. Filharmonisch Staatsorkest Mainz o.l.v. Hermann Bäumer. CPO 777.758-2 (78’00”). 2012

 

Gernsheim: Symfonieën nr. 2 Der philharmonischen Gesellschaft in Hamburg in Es op. 46 en 4 in Bes op. 62. Filharmonisch Staatsorkest Mainz o.l.v. Hermann Bäumer. CPO 777.848-2 (60’42”). 2013

 

Gernsheim: Symfonieën nr. 1-4. Staatsfilharmonie Rheinland-Pfalz o.l.v. Siegfried Köhler. Arte Nova 636350 (2 cd’s, 2u. 08’55”). 2005

 

De in een Joodse familie in 1839 in Worms  geboren Friedrich Gernsheim die in 1915 in Berlijn overleed, was een iets jongere tijdgenoot van Brahms die langzamerhand op zoek naar nieuw repertoire wat uit de vergetelheid in de aandacht terugkeert. Curieus is dat hij zelfs een poosje als ‘muziekdirecteur’ in Rotterdam werkzaam was. 

Verder was hij bevriend met Lalo, Rossini en Saint-Saëns en leraar van Humperdnck.

Net als Brahms schreef hij vier symfonieën en enige verwantschap valt niet te ontkennen. Van grote originaliteit getuigen ze niet, wel van groot vakmanschap. 

Nummer 1 dateert uit 1875 en geschreven ter ere van zijn moeder. Hoogtepunt is het langzame deel.

Symfonie nr. 2 is uit 1882 en opgedragen aan de Philharmonische Gesellschaft in Hamburg; het werk bevat een opnieuw heel mooi notturno langzaam deel dat door de klarinet wordt ingezet.

De derde symfonie met de ondertitel Mirjam stamt uit 1883 toen hij blijkbaar erg onder de indruk was van Händels oratorium Israël in Egypt dat hij in Leipzig had gehoord en daaruit het lot van Mirjam en de Israëlieten met hun slavernij, lijden, vlucht en overwinning als uitgangspunt koos. Toch is de muziek niet programmatisch en wie het niet wist, zou vermoedelijk deze achtergrond niet gissen. Al geven de vier delen wel een hint van die stadia.

De laatste symfonie is uit 1895 en heeft geen ondertitel maar schijnt te zijn gebaseerd op jeugdherinneringen.

Dit idioom komt in de buurt van Mendelssohn, Schumann en Bruch en wie gesteld is op hun orkestwerken, zal zich ok direct bij Gernsheim thuis voelen.

Bäumer zorgt voor gedegen verklankingen die net als de van warmte getuigende opnamekwaliteit best een 7,5 waard zijn. De tweede opname van Siegfried Köhler is onbekend.