CD Recensies

GLUCK: CINESI, LE

Gluck: Le Cinesi. Isabelle Poulenard (s., Sivene), Anne Sofie von Otter (ms., Tangia), Gloria Banditelli (a., Lisinga) en Guy de Mey (t., Silango) met het Orkest van de Schola cantorum Basiliensis o.l.v. René Jacobs. EMI 747.752-2 (56’33”). 

 

Le Cinesi (De Chinese dames) is een van de vele werken in zijn soort – die algemeen te boek staat als azione teatrale of opera serenata – die in de achttiende eeuw werden gecomponeerd voor opvoeringen aan het hof. Het libretto is in dit geval van de keizerlijke dichter Pietro Metastasio.

Antonio Caldara was in 1735 de eerste met zijn Le Cinesi waarvan geen opname schijnt te bestaan. Eén van de drie zangrollen was voor Caldara’s leerling Maria Theresia, die gauw daarop Habsburgse keizerin zou worden.

In 1754 gebruikte Gluck voor zijn opera serenade in elf delen een uitgebreidere versie van dezelfde tekst om haar te amuseren toen zij een bezoek bracht aan zijn mecenas prins van Saxen-Hildburghausen. Het gegeven kan worden beschouwd als een excuus voor wat mooie muziek.

In de handeling vervullen drie Chinese dames en de broer van een van hen denkbeeldige rollen en zingen ze in verschillende rollen. Eentje uit de klassieke tragedie, een ander als pastorale liefdesscène met aanzoeken en afwijzingen en tot slot een koket komisch tafereel. Afgesloten wordt met een ensemble.

Het is alles nogal gekunsteld en geforceerd, maar klinkt heel aardig. De tragische scène wordt door de jonge Anne Sofie von Otter erg mooi en expressief voorgedragen; Isabelle Poulenard zingt haar coloratuuraria wendbaar, luchtig en ongeaffecteerd, Glora Banditelli treft helder en ritmisch in haar komische bijdrage en Guy de Mey met zijn vloeiende tenor is ook voortreffelijk in zijn vermomming als verliefde schaapherder.

De muziek hierbij heeft een gangbaar rococo karakter met klokjes in de ouverture om iets exotisch Chinees te suggereren.

Er bestaat ook een Münchense opname onder Lamberto Gardelli met Kaaren Erickson, Alexandra Milchewa, Marga Schiml en Thomas Moser op Orfeo C 17891 A van een jaar later van dit werk. Maar die is zeker niet beter.