GOUNOD, FAUST, ROUSSET

Gounod: Faust. Benjamin Bernheim (t., Faust), Véronique Gens (s., Marguèrite), Andrew Foster-Wllliams (bs., Méphistophéles), Jean-Sébastien Bou (b., Valentin), Juliette Mars (ms., Siebel), Ingrid Perruche (a., Marthe) e.a. met Les talens lyriques en het Vlaams omroepkoor o.l.v. Christophe Rousset. Palazetto Bru Zane BZ 1037 (3 cd’s, 2u., 53’58”). 2018

Faust, de vierde opera van Gounod, zorgde voor de nodige furore in de  negentiende eeuw, Het verhaal van een gegoede heer die een onschuldig meisje verleidt en daarvoor niet echt zijn verdiende straf krijgt, viel destijds goe in de smaak, terwijl de ziel van Marguérite die aan het einde van de opera naar de hemel rijst, gadegeslagen door een berouwvolle Faust, de hoop gaf op verlossing zonder de noodzaak van saaie theologie of verplicht kerkbezoek.

Door zich te richten op de relatie tussen Marguérite en Faust lieten Gounod en zijn librettoschrijvers Jules Barbier en Michel Carré blijken exact te weten wat het publiek van hen verwachtte. En dan was er nog de melodieusheid, van het soldaten tot Fausts zoete ‘Salut! Demeure chaste et pure’ met Marguérites juwelenaria ’Ô Dieu! que de bijoux.. Ah! Je ris de me  voir si belle’ als smakelijk hapje voor kanarielief hebbers.

Oorspronkelijk bevatte Faust in 1859 gesproken dialogen, later in 1869 werden deze vervangen door gezongen recitatieven en het is in die laatste vorm dat we het werk het beste kennen, bijvoorbeeld van Plasson (EMI 556.224-2).

Maar het blijkt heel nuttig om met het origineel kennis te maken want dat bevat meer sporen van melodrama en zeker Mefisto geeft daarmee blijk van zijn cynisme en Marthe van haar droge gevoel voor humor. Bovendien zijn sommige details in ere hersteld.

De zangpartijen zijn heel bevredigend ingevuld met Véronique Gens als   dromerige, maar ook nuchtere Marguérite, Benjamin Bernheim als zinderende Faust die over een mooi hoog bereik beschikt, een broedende en alwetende duivel van Andrew Foster-Wllliams.

Dat voor de begeleiding het eerder in ‘oude muziek’ bekende ensemble Les  talens lyriques van Rousset is ingezet, pakt ook uit als verantwoorde keuze.

Leg dat naast Plasson of als het goedkoper moet naast Fausto Cleva (Naxos 8.111083/5) om de verschillen te proeven.