CD Recensies

RESCHE-CASERTA: SUD, IL

Emmanuel Resche-Caserta: Il sud: Seicento violin music in Southern Italy. Falconieri: Fantasia echa para el muy reverendo padre Falla, La suave melodia, La preciosa, Su gallarda, Canzona a 3; Montalbano: Sinfonia marescotti a due violini; Sinfonia sghemma a violino solo, Sinfonia fiumicello; Sinfonia Bargellini a due violini’, Sinfonia geloso a violino solo; Trabaci: Toccata seconda e ligiature per arpa. Canzona francesca a 4; Mealli: Il Falvetti, Capriccietto quarto à 3, Il Mauritio, capricetto à violino solo, Passacaglio ‘Il marquetta; Arietta adagissimo - brando, Capricetto il Catalano; Capriccetto Il Raimondo; Leoni; Sonata nr. 30, terzo tono, Sonata nono; Storace: Balletto; Anon.: Ballo a tre; Mayone: Toccata seconda. Met Patrizio Germone (v), Bérengère Sardin (hrp), Mathilde Vialle (vdg) en Diego Fernàndez Rodriguez (org, kl). Passacaille PAS 1059 (70’41”). 2018

Wanneer het gaat om Italiaanse vioolmuziek uit de tijd rond 1700 is de aandacht altijd sterk gericht op de school uit het Noorden met Cremona en Bologna als centra. Maar in die periode waren de ontwikkelingen in het Zuiden feitelijk niet minder belangrijk en interessant.

Daarvan overtuigen ons nu barokviolist Emmanuel Resche-Caserta (concertmeester van Les arts florissants) en zijn partners Patrizio Germone (v), Bérengère Sardin (hrp), Mathilde Vialle (vdg) en Diego Fernàndez Rodriguez (org, kl) van het ensemble Exit. Dat gebeurt aan de hand van werken van Andrea Falconieri uit Napels (1585 - 1656), Bartolomeo Montalbano uit Palermo (1598 - 1651), Giovanni Maria Trabaci uit Napels (1575 - 1647) en Giovanni Pandolfi Mealli uit Messina (1629 - 1679). Componisten die ook verdraaid goed wisten hoe een veelheid gevoelens met de viool konden worden getoond, soms zelfs m et nog meer temperament. Resche-Caserta maakte zorgvuldig een selectie op basis van uitdrukkingskracht en inventiviteit. Het bekendste week is Falconieri’s ‘La suava melodia’, het meeste indruk maakt mogelijk  de ’Sinfonia geloso’ van Montalbano.  In de begeleiding valt vooral het stimulerende aandeel van harp en orgel op.

Al luisterend naar dit recital met meest niet eerder op cd vastgelegde korte stukken raakt men snel onder de indruk van hun kwaliteit.