GLINKA: ORKESTWERKEN

Glinka: Ouvertures in D en g; Romances Ne nazivaj; Kolybelnaia; Nochnoj smotr en Ti skoro…; Symfonie in Bes; 3 Dansen uit Een leven voor de tsaar; Kamarinskaya; Valse-fantaisie. Olga Senderskaya (s), Alina Shakirova (ms), Petr Novikov (bs), Ilya Konovalov (v), Vitaly Nazarov (h) en Alexander Rudin (vc) met Musica Viva, Moskou o.l.v. Alexander Rudin. Fuga libera FUG 571 (72’45”). 2009

`Wat fijn dat er nog steeds zoveel goede muziek te ontdekken valt. Want wat kennen we in het Westen vooral van Glinka, de vader van de Russische kunstmuziek? De bruisende Ouverture Russlan en Ludmila, de kaleidoskopische fantasie over twee Russische volksliederen Kamarinskaya en de Valse-fantaisie mogelijk ook. Dit tweetal laatstgenoemde stukken is hier vertegenwoordigd. Maar er valt ook veel nieuw onbekends te ontdekken. De Ouverture in D wordt soms gehoord, die in g is ‘nieuw’. Net als de vier Romances en het zeseneenhalve minuut vergende Symfoniedeel in een arrangement van Petr Klimov; hij had ook een aandeel in het geschikt maken van twee van de beide ‘Passi a due’ uit het ballet in de opera Een leven voor de tsaar.

Aantrekkelijk is ook dat we diverse solisten te horen krijgen: de sopraan in twee van de Romances, de mezzo in een derde en de bas in de vierde. De instrumentale solisten spelen een wezenlijke rol in de balletmuziek uit de opera. Dat zorgt voor afwisseling. Volgens een foto op de omslag van het boekje bestaat Musica Viva uit 26 instrumentalisten. Zij moeten dit materiaal in hun genen hebben. Het betekent dat ze qua stijlbesef, ervaring en aanpak een streepje voor hebben op Westerse ensembles als het BBC symfonie orkest met Sinaisky (Chandos CHAN  9861) dat een deels overlappend programma biedt. Laat u door het Moskouse ensemble dus op sleeptouw nemen voor een boeiende romantische muzikale reis door het midden negentiende eeuwse Rusland.