GRANADOS: GOYESCAS, DANZAS ESPAÑOLAS ENZ. LARROCHA

Granados: Danzas españolas nr.1-12 op.37 Valses poeticos nr. 1-7; Allegro di concierto; El pelele; Danza lenta op. 37; Goyescas. RCA 74321-84610-2 (2 cd’s, 2u. 27’56”). 1989/90

Granados: Goyescas; El pelele as. Alicia de Larrocha. Decca 411.958-2 (56’50”). 1976

Tot Granados’ eerste pianowerken behoren de kostelijke Danzas españolas die tussen 1892 en 1900 werden geschreven. In deze twaalf stukken die in vier delen zijn onderverdeeld trachtte de componist pianostukken te scheppen die geheel doortrokken waren van het karakter van de Spaanse dans. Het was hetzelfde soort project waar zijn landgenoot Albéniz mee bezig was, maar Granados’ benadering was minder wild dan die van zijn tijdgenoot, hoewel in sommige stukken gebruik wordt gemaakt van de ritmen van specifieke dansvormen, is de algehele geest iets meer hoffelijk dan bij zijn collega in diens Suite española.

Granados’ meesterwerk Goyescas roept een fantasiewereld van voornaamheid en trotse stijl. Alle acht stukken uit het werk zijn geïnspireerd door schilderijen van Goya en maar zelden – pace Moesorgsky – heeft een componist de onderliggende sfeer van het werk van een andere kunstenaar zo duidelijk en met zoveel inzicht vertolkt.

Achttiende eeuwse Spaanse muziek speelt een belangrijke rol in Goyescas, maar zoals de criticus Harold Schonberg schreef: “Het is de algemene geur van Spaanse ritmen, Spaanse melodieën en het Spaanse leven” die de muziek zo bijzonder maakt. De Andalusische flamenco elementen kunnen soms even te overdadig worden, maar in het beroemdste stuk ‘Quejas, o la maja y el ruiseñor’ (het meisje en de nachtegaal) zijn elke moment van de klaaglijke melodie en de arabeske tot besluit weer prachtig geconstrueerd zonder enig blijk van overdrijving.

De grand old lady, the doyenne van de Spaanse pianisten en een van de grootste Granadosvertolksters is nog altijd Delarrocha. Ze heeft deze werken in de loop der jaren enige malen vastgelegd, maar hier hebben we te maken met de helderst klinkende en de meest subtiele. In de Goyescas ontplooit zij misschien niet een optimale gechargeerde ritmische vitaliteit, maar ze toont wel een heel flexibele reactie op deel na deel en zorgt op vloeiende wijze voor een evocatieve magie.