GOSSEC: THÉSÉE

Gossec: Thésée. Frédéric Antoun (t), Virginie Pochon (s), Jennifer Borghi (ms), Tassis Christoyannis (b) e.a. het het Namens kamerkoor en Les Agréments o.l.v. Guy van Waas. Ricercar RIC 337 (2 cd’s, 1u. 56’). 2012

Hoewel hij niet bepaald terecht in zijn tijd te boek stond als ‘vader van de symfonie’ en ‘bard van de revolutie’ was Gossec niet alleen geïnteresseerd in symfonische werken, maar bijvoorbeeld ook in opera. Te denken valt aan zijn bijdragen voor de opéra comique Le Périgourdin, Le tonnelier, Le faux lord, Les pêcheurs. Toinon et Toinette en Le double déguisement, de eenakters Alexis et Daphné, Philémon et Baucis, La fête de village, de semiseria opera Berthe Rosine ou l’épouse abandonnée, de balletten Les Scythes enchaînés (als toevoeging aan Glucks Iphigénie en Tauride), Les petits riens en Mirza, muzikale intermezzi voor Racine’s Athalie en typische revolutie-opera’s als L’offrande à liberté en Le triomphe de la république.

Maar zijn onbetwiste meesterwerken zijn ongetwijfeld de beide tragédies lyriques Sabinus (1773) en Thésée (1782), een werk dat uit de tijd van Mozarts Entführung aus dem Serail werd geschreven. Dat alles raakte in vergetelheid.

De opera gaat zoals de titel aanduidt over de mythische figuur Theseus, de zoon van Aegeus, de koning van Athene. De relatie tussen Theseus en prinses Eglé wordt bedreigd door de rivale prinses en tovenares Medea die er alles aan doet om Theseus voor zich te winnen. Tenslotte is Minerva als Dea ex machina nodig om Medea uit te schakelen.

Net zoals Lully reeds in 1675 maakte Gossec gebruik van een libretto van Philippe Quinault en zijn de vijf aktes teruggebracht tot vier.

Wat de uitvoering van deze cd première betreft, zijn de prestaties van de solisten niet steeds op eenzelfde hoogte. Jennifer Borghi heeft als Medea een wat schrille stem, wat hooguit bij haar rol past. De overige zangers kunnen er goed mee door. Het ensemble Les agréments (de versieringen) bestaat uit zo’n veertig musici die aangenaam energiek op ‘oude instrumenten’ spelen en voor een mooi, geschakeerd klankbeeld zorgen. Veel waardering ook voor de begeleidende informatie.