CD Recensies

HÄNDEL/MENDELSSOHN: ISRAEL IN EGYPT, KING

Händel, bew. Mendelssohn: Israel in Egypt HWV. 54. Lydia Teuscher (s), Julia Doyle (s), Hilary Summers (a), Benjamin Hullett (t), Roderick Williams (bs) met het King’s Consort en koor o.l.v. Robert King. Vivat VIVAT 111 (2 cd’s, 82’03”). 2015

 

Het is maar al te bekend dat Mendelssohn de eerste pleitbezorger van Bachs Matthäus Passion was, maar hij was evenzeer geboeid door het werk van Händel dat hij tijdens een bezoek aan Londen in 1829 vrij grondig bestudeerde. In 1833 herzag en herorkestreerde hij niet alleen Israel in Egypt, maar maakte het met een stel tableaux vivants ook geschikt voor het toneel. Bij gebrek aan een orgel en een klavecimbel worden de secco recitatieven begeleid door twee celli en een contrabas. Ook voegde hij eigen brokjes bi, maar schrapte hij ook in het werk.Bijvoorbeeld het koor ‘He loathed to drink of the river’ en het basduet ‘The lord is a man of war’. 

Natuurlijk instrumenteerde hij het voor orkestgebruik in zijn tijd, zodat ineens klarinetten opduiken en het werk wordt ingeleid door een ouverture. In hoeverre dat Händels klankschilderingen met kikkers, epidemieën en natuurrampen treffender maakt is in the ear of the listener

Fragmenten van het werk berusten in de Bodleian bibliotheek in Oxford, dus moest Robert King het nodige reconstructiewerk verrichten voor zijn uitvoering tijdens het Mendelssohn Festival in 2014 in Leipzig. Hij beschikte over een goed Engels koor met 36 leden en een orkest met gevoel voor en kennis van negentiende eeuwse technieken. Hij begint met Mendelssohn Trumpet ouverture. Het dient gezegd: hij houdt een warm en geslaagd pleidooi voor deze vorm van het werk met goede, echt Duits klinkende koorzang en vooral goede solistische bijdragen van een nuancerend zingende Hilary Summers, een verhalende Benjamin Hullett en een sonore bas van Roderick Williams. Het bijgevoegde boekje is uitstekend verzorgd.

Al snel valt de enige andere ‘live’ opname van Hermann Max (CPO 777.222-2) uit 2008 af ten gevolge van het risico dat een zaalopname met zich meebrengt: instabiliteit van de bijdragen die solisten, koor en orkest bedreigen en die hier helaas te zeer een feit is.